Mit keressen:

Hol keressen:

Felhasználói név:

Jelszó:

Bejelentkezve marad



hirdetés



Ötletdoboz 8 - avagy a megújulás első lépései..

Ötletdoboz 8 - avagy a megújulás első lépései..

Vélemények: 411

Megnézve: 4549

A fák fogságában

A fák fogságában (-)

Vélemények: 2

Megnézve: 714

Absztrakt

Abszurd

Akt

Állatok

Csendélet

Csillagászati fotók

Digitális manipuláció

Divat

Egyéb

Éjszakai fotók

Életképek

Elkapott pillanatok

Épületek

Feldolgozott fotók

Glamour

Hangulat

Humor

Infravörös felvételek

Koncert-színpad

Légifotók

Makró

Növények

Pályázatok

Panoráma

Portré képek

Reklám

Riport fotók

Sport

Szociófotó

Tájkép

Tárgyfotó

Természet

teszt

Városképek

Víz alatti fotók

Werk fotók

Véletlen

Főoldal / Természet / Az egyetlen.


Az egyetlen.

  Az egyetlen.

Fényképezőgép:

Canon EOS-500D

Objektív:

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Záridő:

2500

Rekesz:

F5.6

Fókusz:

18 mm

Iso:

ISO 200

Készítés helye:

Európa Magyarország Beled

rozsomak előző képei
A tűzvarázsló

A tűzvarázsló (4.5)

Az élet fája

Az élet fája (5)

Kertek éke

Kertek éke (4.6)

A ragadozó

A ragadozó (5)

A GÍM

A GÍM (4.58)

| Még több

Feltöltötte:

  rozsomak 

Feltöltés ideje:

2013.02.04 15:55:09

Kategória:

  Természet

Átlag:

4.9 (3 szavazat)

Megtekintve:

456

Betöltve:

740

Feldolgozható:

Igen

Kulcsszavak

fekete-fehér, kültéri, táj

Az egyetlen.

Vélemények   Legyen a legfrissebb a végén

Szavazat

#17 Írta: rozsomak 2013.02.07 15:55:06   1651 165

:) hehe


Válasz hozzászólás
 

#16 Írta: Bringás 2013.02.07 15:39:12   28277 1150

Bőven elég a köszönöm is:)
Pontmilliomos vagyok… annyi van, hogy el sem tudom költeni…


Válasz hozzászólás
 

#15 Írta: rozsomak 2013.02.07 15:08:41   1651 165

Köszönöm a segítséget!Ha lehetne adnék erre a válaszra még pontot is nagyon jól leírtál mindent !!!!


Válasz hozzászólás
 

#14 Írta: Bringás 2013.02.06 22:19:44   28277 1150

Hasonló fotózási szituációban nem árt ha tudod a következőket: A havas, jeges tájak, városrészek, vagy más havas motívumok fotózásánál gyakran okoz expozíciós problémát a sok fehér felület. A hóról és a jégről ugyanis túl sok fény verődik vissza, ami megzavarja a fényképezőgépek fénymérését. Így aztán a téli képek készítésekor az addig tökéletesen működő automata expozíciós beállítások gyakran csődöt mondanak. Mindegy, hogy a záridő-, vagy a rekesz-előválasztást, illetve a programautomatikát használod. Sőt, még teljes manuális módban is hibásan fogsz exponálni, amennyiben a beállításaiddal a fénymérő által jelzett adatokat vesszed alapul.

Az egyik leggyakoribb probléma, hogy az elkészített képeken a szép fehér hó, csúnya szürke árnyalatban látszik, a nem havas részletek pedig alulexponáltak. A fényképezőgép működése ebben az esetben nem felel meg az elvárásnak, hiszen a hó és a jég fehér, nem pedig mélyszürke. Ha tehát a hó szürkeként jelenik meg a képen, akkor bizony a fotó alulexponált.

A jelenség oka a fénymérő működésében keresendő, illetve abban, hogy a havas, jeges környezet miképpen csapja be a fénymérőt. A fényképezőgépek fénymérője a témáról visszaverődő fény mennyiségét méri, és ez alapján tesz expozíciós javaslatot. Csakhogy a fénymérő úgy van bekalibrálva, hogy közepes világossággal jelenítse meg a témát. Magyarul: minden fényképezőgép gyárilag úgy van beállítva, hogy mindig és mindenhol átlagos témát tételezzen föl.
Ez a bizonyos "átlagos téma" pedig a rá eső fény kb.18%-át veri vissza, ami pontosan a közép-szürkének felel meg. A fénymérő úgy számolja ki a téma fényességét, hogy mindig ezt a 18%-os visszaverést tételezi föl. Leegyszerűsítve: a fénymérő megméri a gépvázba beérkező fény mennyiségét és úgy veszi, hogy ez a mennyiség a téma valódi fényességének a 18 %-a, mert ekkora visszaverődéssel kalkulál. Ehhez "hozzáteszi" a maradék 82 %-ot és azt veszi a téma valódi fényességének, s ez alapján tesz expozíciós javaslatot. (Amúgy a 18% nem véletlen, a zöld növények is ennyi fényt vernek vissza, és a tiszta kék ég világossága is megfelel a 18%-os középszürke felület által visszavert fénymennyiségnek.) Persze a mai modern gépek sokzónás, intelligens fénymérői a legtöbb speciális esetben egész jól elboldogulnak. A hó azonban szinte mindig kivétel. Ha a fénymérő olyan témával találkozik, amely a feltételezett 18%-nál jóval több (vagy kevesebb) fényt ver vissza, akkor hibás javaslatot fog tenni.

A havas táj a fentiek kitűnő példája. A hó attól függően, hogy mennyire friss, a ráeső fény 40-85%-át veri vissza!! Ha a fénymérő ezt 18%-nak veszi, vagyis a mérés során azt feltételezi, hogy a téma színe, és ennek megfelelően a visszaverődő fény mennyisége is átlagos, akkor azonnal bekapcsol a "kiégésriadó". Egy középszürke témáról ennyi fény az nagyon sok, tehát azonnal megy a parancs, csökkenteni az érzékelőre jutó fényt. A hó azonban nem átlagos, hanem fehér. Így az automatikára, illetve a fénymérőre hagyatkozva a fehér táj alulexponált, középtónusú (szürke) lesz.

Egyébként fordítva is működik a dolog. Ha fekete macskát fotózol, ami a fekete talajon sétál, akkor a fényképezőgép azt is szürkére hozza ki, mert azt is átlagos témának veszi majd, holott ez egy sötét kompozíció. A beérkező kevés fény miatt a fénymérő olyan fokú túlexpót javasol, hogy a fekete macska kiszürkül. A kép ez esetben is hibás expozíciójú lesz, hiszen a macskának feketének kéne lennie, persze a részletek megtartása mellett. Ugyanígy, a hónak fehérnek kell lennie, a részletek megtartása mellett. A fényképezőgép kíméletlenül a középszürkére játszik, így van beprogramozva, és a legtöbb helyzetben ez bizony meg is menti a fotót. Ha azonban a téma fényessége az átlagos 18 %-tól jelentősen eltér, akkor a fénymérő hibás javaslatot fog tenni. A fénymérő viszont nem feleséged, hogy minden esetben megfogadd az ajánlásait.

A legegyszerűbb megoldás, ha a havas, jeges motívumok fotózásakor expozíció korrekciót állítasz be. Ez a gyakorlatban plusz 0,3 - 2 fényérték is lehet a körülményektől függően. (A hó 40-85%-os fényvisszaverési rátája is igen tág tartomány.) Vedd tehát figyelembe, hogy a hó fényvisszaverő képessége változó, ami függ a megvilágítástól, és attól is, hogy milyen régi. Gondold át, hogy hogyan szeretnéd a havat megjeleníteni és ennek megfelelően állítsd be az expókorrekciót. Arra kell csak vigyázni, hogy ne égesd ki a havat. Érdemes figyelni erre a fotózáskor, vagy utólag a raw előhívásnál.

A jég és hó alakzatainak általában sajátos mintáik, árnyékaik és pompás felszíni textúráik vannak. Érdemes figyelmet fordítani rá, hogy ezek szépen meglátszódjanak a fotón. Ezek kiemeléséhez a gondosan válassz expozíciót, hogy az árnyékok is jól exponálódjanak, kivehetővé váljanak a mintázatok – ugyanakkor más részeket se égess részlettelenre. A kora reggeli vagy késő délutáni nap laposan érkező sugarai nagyban segítenek az árnyékok és a mintázatok kiemelésében.

A másik nagy probléma a hó színe. A hó ugyanis nem mindig fehér. Kicsit olyan ez, mint a moziban a hófehér vetítővászon, amit mindig olyan színűnek látunk, amilyen fényt vetít rá a mozigépész. Hasonlóan viselkedik a hó is, melynek színe az időjárástól és a fényviszonyoktól függően változik. Árnyékban kék, borult ég esetén szürke, naplementekor aranysárga, vagy éppen vörös a színe. Az expozíció után a következő kihívás, hogy a hó valódi színét adjuk vissza a fotón.

A fénymérőhöz hasonlóan a fehéregyensúly automatikáját is könnyedén becsaphatja a havas táj. A fényképezőgép kijelzőjén mindig ellenőrizd a havas táj színhelyességét. A színek sajnos jó eséllyel elcsúszottak lesznek. Ilyenkor kapcsold ki az automata WB-t és magad állítsd be a szükséges fehéregyensúlyt. Addig állítgasd a fehéregyensúly értékét, míg a hó színe megfelelő nem lesz. Ez különösen akkor fontos, ha a fényképezőgéped nem készít raw fájlokat. Ha a géped képes raw-ban is fotózni, úgy mindenképpen készítsd el a raw fájlokat is, vagy fotózz csak raw-ban. Ekkor a helyes fehéregyensúly beállítással ráérsz az utómunka során is foglalkozni. Bár véleményem szerint egyszerűbb és jobb megoldás már eleve helyesen megfotózni a látványt.


Válasz hozzászólás
 

#13 Írta: rozsomak 2013.02.06 22:03:09   1651 165

A fehér szín hideg JOGOS :) ÉS tudásod meg nem hazudtolnám és minden segítségére eddig Csak jóljött.linkeld be írásod hátha másnak is jól jön.KÖSZÖNÖM!!


Válasz hozzászólás
 

#12 Írta: Bringás 2013.02.06 21:11:30   28277 1150

A fehér is hideg szín. De nem ezért írok újra. Hanem a fénymérés miatt, ugyanis a válaszodból arra következtetek, nem vagy tisztában egy-két fontos dologgal. Attól, hogy manuálban fotózol, még ugyanúgy becsapódik a fénymérőd és vele együtt Te is. Gondold csak végig logikusan: a gép manuálban van, Te állítod a rekeszt, az érzékenységet és a záridőt, miközben figyeled, hogy a fénymérő alexpót, fölülexpót, vagy helyes expót jelez. A különbség csak annyi, hogy az automatika helyett most te végzed el a feladatot, de ugyanarra a téves fénymérésre hagyatkozol, tehát az eredmény ugyanúgy helytelen expozíció lesz. Márpedig ilyenkor a fénymérés minden esetben téves, mert egyszerűen így vannak konstruálva a fényképezőgépek. Ha erről még nem hallottál, akkor igyekezz megjegyezni, mert ez fontos információ. Ha érdekel bővebben, akkor bemásolom ide az ezzel kapcsolatos egyik irományomat.


Válasz hozzászólás
 

#11 Írta: Szánthó Elemér 2013.02.06 20:25:57   135 6

Itt nem csak a ff a különbség.A bringás leírt mindent.Az ilyen nagy felületű fehérnél elmegy a fehéregyensúly érdemes kivenni az aut ból .


 

#10 Írta: rozsomak 2013.02.06 20:22:14   1651 165

Köszi.Nem autómata fénymérés volt rajta mindig napsütéses kb 5200K. De ezt te is tudod.én akartam a kékes színt. A hideg színe a kék bár utólag javíthattam volna rajta.


Válasz hozzászólás
 

#9 Írta: Bringás 2013.02.06 19:55:48   28277 1150

Ahogy az már a havas jeges motívumok fotózásánál általában lenni szokott, a viszonylag kiterjedt nagy havas terület bizony itt is becsapta a fénymérőt és megtévesztette az automata fehéregyensúlyt is. Érdemes ezt legközelebb számításba venni - hiszen a kép alul világított és túlzottan kékes árnyalatú. A minimál kompozíció viszont jó, a kép szépen szerkesztett.
További szép fotonokat!


4.7

 

#8 Írta: rozsomak 2013.02.05 21:13:54   1651 165

Köszönöm!Akkor sikerült ha így érzed!


Válasz hozzászólás
 

#7 Írta: RICSI 2013.02.05 19:41:16   8986 509

szia nagyon hiteles ez a téli kép jól visszaadja a tél magányát hidegségét tetszik az uralkodó kék szín a képen igazi fagyos hangulat.


5.0

 

#6 Írta: hollybaba09 2013.02.05 10:14:04   201 25

Szia. Tetszik a képed egyszrű és mégis sokat mond.


 

#5 Írta: rozsomak 2013.02.05 08:34:53   1651 165

:) én is megcsináltam FF ben is pontosabban lefotóztam FF ben is.Így is úgy is jó de lehet a Fekete Fehér jobban megfogja az emberet.


Válasz hozzászólás
 

#4 Írta: lamerle 2013.02.05 07:19:35   1050 74

Szia!
Jó kis minimál kép!:-) Mivel én nem szeretem a nagy "kékségeket", föltettem az én változatomat.
Szép fényeket!
Antal

 

A hozzászóló képet töltött fel:
 


 

#3 Írta: rozsomak 2013.02.04 22:46:16   1651 165

Örülök, hogy tetszik.Igen ezért szeretem a telet.Van amit máskor nem vesz észre az ember.


Válasz hozzászólás
 

#2 Írta: alalat 2013.02.04 20:06:30 www  10883 854

Szia!
Tetszik ez az egyszerű minimál felvétel.Ez itt szintén elmondhatnánk, hogy a tél szépségei közé tartozik.A nagy ködös fehér semmiben egy fa.Gratulálok.
Üdv:Alajos


5.0

 

#1 Írta: Hikari 2013.02.04 17:47:34 www  120 14

Én nem vagyok nagy szakértője a fotózásnak és nem is akarlak megbántani. Ami nekem nem tetszik az, hogy egy kicsit a horizont elferdült. DE ez csak az én véleményem


 

hirdetés




Jelölj minket ismerosnek a FaceBook-on!


Tudtad, hogy a képhez kapcsolódó adatokra rá is kereshetsz?

Vagy használd az összetett keresést !

***Képek az alábbi fényképezőgéppel:

Canon EOS-500D

Képek az alábbi objektívvel:

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS


Legkevésbé értékelt képek az elmúlt hét napból
0.0971 mp  (1) Copyright ÁSZF - Adatvédelem  Elérhetőség   Médiaajánlat