|
#14 Írta: Bringás
2013.02.06 22:19:44
28277
1150
Hasonló fotózási szituációban nem árt ha tudod a következőket: A havas, jeges tájak, városrészek, vagy más havas motívumok fotózásánál gyakran okoz expozíciós problémát a sok fehér felület. A hóról és a jégről ugyanis túl sok fény verődik vissza, ami megzavarja a fényképezőgépek fénymérését. Így aztán a téli képek készítésekor az addig tökéletesen működő automata expozíciós beállítások gyakran csődöt mondanak. Mindegy, hogy a záridő-, vagy a rekesz-előválasztást, illetve a programautomatikát használod. Sőt, még teljes manuális módban is hibásan fogsz exponálni, amennyiben a beállításaiddal a fénymérő által jelzett adatokat vesszed alapul.
Az egyik leggyakoribb probléma, hogy az elkészített képeken a szép fehér hó, csúnya szürke árnyalatban látszik, a nem havas részletek pedig alulexponáltak. A fényképezőgép működése ebben az esetben nem felel meg az elvárásnak, hiszen a hó és a jég fehér, nem pedig mélyszürke. Ha tehát a hó szürkeként jelenik meg a képen, akkor bizony a fotó alulexponált.
A jelenség oka a fénymérő működésében keresendő, illetve abban, hogy a havas, jeges környezet miképpen csapja be a fénymérőt. A fényképezőgépek fénymérője a témáról visszaverődő fény mennyiségét méri, és ez alapján tesz expozíciós javaslatot. Csakhogy a fénymérő úgy van bekalibrálva, hogy közepes világossággal jelenítse meg a témát. Magyarul: minden fényképezőgép gyárilag úgy van beállítva, hogy mindig és mindenhol átlagos témát tételezzen föl.
Ez a bizonyos "átlagos téma" pedig a rá eső fény kb.18%-át veri vissza, ami pontosan a közép-szürkének felel meg. A fénymérő úgy számolja ki a téma fényességét, hogy mindig ezt a 18%-os visszaverést tételezi föl. Leegyszerűsítve: a fénymérő megméri a gépvázba beérkező fény mennyiségét és úgy veszi, hogy ez a mennyiség a téma valódi fényességének a 18 %-a, mert ekkora visszaverődéssel kalkulál. Ehhez "hozzáteszi" a maradék 82 %-ot és azt veszi a téma valódi fényességének, s ez alapján tesz expozíciós javaslatot. (Amúgy a 18% nem véletlen, a zöld növények is ennyi fényt vernek vissza, és a tiszta kék ég világossága is megfelel a 18%-os középszürke felület által visszavert fénymennyiségnek.) Persze a mai modern gépek sokzónás, intelligens fénymérői a legtöbb speciális esetben egész jól elboldogulnak. A hó azonban szinte mindig kivétel. Ha a fénymérő olyan témával találkozik, amely a feltételezett 18%-nál jóval több (vagy kevesebb) fényt ver vissza, akkor hibás javaslatot fog tenni.
A havas táj a fentiek kitűnő példája. A hó attól függően, hogy mennyire friss, a ráeső fény 40-85%-át veri vissza!! Ha a fénymérő ezt 18%-nak veszi, vagyis a mérés során azt feltételezi, hogy a téma színe, és ennek megfelelően a visszaverődő fény mennyisége is átlagos, akkor azonnal bekapcsol a "kiégésriadó". Egy középszürke témáról ennyi fény az nagyon sok, tehát azonnal megy a parancs, csökkenteni az érzékelőre jutó fényt. A hó azonban nem átlagos, hanem fehér. Így az automatikára, illetve a fénymérőre hagyatkozva a fehér táj alulexponált, középtónusú (szürke) lesz.
Egyébként fordítva is működik a dolog. Ha fekete macskát fotózol, ami a fekete talajon sétál, akkor a fényképezőgép azt is szürkére hozza ki, mert azt is átlagos témának veszi majd, holott ez egy sötét kompozíció. A beérkező kevés fény miatt a fénymérő olyan fokú túlexpót javasol, hogy a fekete macska kiszürkül. A kép ez esetben is hibás expozíciójú lesz, hiszen a macskának feketének kéne lennie, persze a részletek megtartása mellett. Ugyanígy, a hónak fehérnek kell lennie, a részletek megtartása mellett. A fényképezőgép kíméletlenül a középszürkére játszik, így van beprogramozva, és a legtöbb helyzetben ez bizony meg is menti a fotót. Ha azonban a téma fényessége az átlagos 18 %-tól jelentősen eltér, akkor a fénymérő hibás javaslatot fog tenni. A fénymérő viszont nem feleséged, hogy minden esetben megfogadd az ajánlásait.
A legegyszerűbb megoldás, ha a havas, jeges motívumok fotózásakor expozíció korrekciót állítasz be. Ez a gyakorlatban plusz 0,3 - 2 fényérték is lehet a körülményektől függően. (A hó 40-85%-os fényvisszaverési rátája is igen tág tartomány.) Vedd tehát figyelembe, hogy a hó fényvisszaverő képessége változó, ami függ a megvilágítástól, és attól is, hogy milyen régi. Gondold át, hogy hogyan szeretnéd a havat megjeleníteni és ennek megfelelően állítsd be az expókorrekciót. Arra kell csak vigyázni, hogy ne égesd ki a havat. Érdemes figyelni erre a fotózáskor, vagy utólag a raw előhívásnál.
A jég és hó alakzatainak általában sajátos mintáik, árnyékaik és pompás felszíni textúráik vannak. Érdemes figyelmet fordítani rá, hogy ezek szépen meglátszódjanak a fotón. Ezek kiemeléséhez a gondosan válassz expozíciót, hogy az árnyékok is jól exponálódjanak, kivehetővé váljanak a mintázatok – ugyanakkor más részeket se égess részlettelenre. A kora reggeli vagy késő délutáni nap laposan érkező sugarai nagyban segítenek az árnyékok és a mintázatok kiemelésében.
A másik nagy probléma a hó színe. A hó ugyanis nem mindig fehér. Kicsit olyan ez, mint a moziban a hófehér vetítővászon, amit mindig olyan színűnek látunk, amilyen fényt vetít rá a mozigépész. Hasonlóan viselkedik a hó is, melynek színe az időjárástól és a fényviszonyoktól függően változik. Árnyékban kék, borult ég esetén szürke, naplementekor aranysárga, vagy éppen vörös a színe. Az expozíció után a következő kihívás, hogy a hó valódi színét adjuk vissza a fotón.
A fénymérőhöz hasonlóan a fehéregyensúly automatikáját is könnyedén becsaphatja a havas táj. A fényképezőgép kijelzőjén mindig ellenőrizd a havas táj színhelyességét. A színek sajnos jó eséllyel elcsúszottak lesznek. Ilyenkor kapcsold ki az automata WB-t és magad állítsd be a szükséges fehéregyensúlyt. Addig állítgasd a fehéregyensúly értékét, míg a hó színe megfelelő nem lesz. Ez különösen akkor fontos, ha a fényképezőgéped nem készít raw fájlokat. Ha a géped képes raw-ban is fotózni, úgy mindenképpen készítsd el a raw fájlokat is, vagy fotózz csak raw-ban. Ekkor a helyes fehéregyensúly beállítással ráérsz az utómunka során is foglalkozni. Bár véleményem szerint egyszerűbb és jobb megoldás már eleve helyesen megfotózni a látványt.
*
|
|
|
#12 Írta: Bringás
2013.02.06 21:11:30
28277
1150
A fehér is hideg szín. De nem ezért írok újra. Hanem a fénymérés miatt, ugyanis a válaszodból arra következtetek, nem vagy tisztában egy-két fontos dologgal. Attól, hogy manuálban fotózol, még ugyanúgy becsapódik a fénymérőd és vele együtt Te is. Gondold csak végig logikusan: a gép manuálban van, Te állítod a rekeszt, az érzékenységet és a záridőt, miközben figyeled, hogy a fénymérő alexpót, fölülexpót, vagy helyes expót jelez. A különbség csak annyi, hogy az automatika helyett most te végzed el a feladatot, de ugyanarra a téves fénymérésre hagyatkozol, tehát az eredmény ugyanúgy helytelen expozíció lesz. Márpedig ilyenkor a fénymérés minden esetben téves, mert egyszerűen így vannak konstruálva a fényképezőgépek. Ha erről még nem hallottál, akkor igyekezz megjegyezni, mert ez fontos információ. Ha érdekel bővebben, akkor bemásolom ide az ezzel kapcsolatos egyik irományomat.
*
|
|