Most egy erősen más témájú képet töltök föl. Nagyon sokat vártam hogy
legyen lehetőségem vihart fotózni (völgyben lakom, mire tudom hogy
vihar közeleg, késő :) ), és nyáron végre sikerült egy balatoni
nyaralásom alkalmával.
Sose voltam a(z ultra)nagylátó szögekben otthon, szóval várom a
véleményeket.
Igen, ez nekem is feltűnt elsőre, hogy legtöbb helyen mosott a víz, a villámoknál meg éles.
De ha átgondolod, evidens. Lényegében a villám megvakuzta, és így kimerevítette a vizet. :)
Azért gondoltam, hogy több expó, mert a víz felszín éles, a hullámfodrok kimerevedettek, igazából még a kövek mentén sem látszik a annyira hosszú záridő hatása.
Köszönöm hogy írtál, és örülök hogy azért tetszik a kép.
Nem akartam még egy "csak villámos" képet, abból már van sok, inkább kihasználtam, hogy be tudom fogni az egész vihart, és hogy a villámok bevillogják a felhők tetejét is.
Készült 100mm-el is kép, csak villámokról, de az annyira nem tetszett. (Egyet azért gyorsan bekonvertáltam, és föltöltöttem mutatóba.)
A kép egy expo, nem raktam hozzá plusz villámokat, kiszedni se akartam egyet se. :)
Bemenni nem mertem, mert elég párás volt a víz fölött, erről hírhedt a Balaton amúgy is. De amúgy igazad van.
Sajnos gyorsan evakuáltunk, mert irdatlan nagy szél volt.
Na majd egyszer lesz nagyobb szerencsém. :)
Az Ordacsehihez tartozó partszakaszon készült, azért jelöltem azt be.
Bocsánat, átsiklottam a kérdéseden.
Igen, ahogy Csaba leírta, úgy a legegyszerűbb. Bár én itt csak egy expot használtam, mert a felhőkkel együtt akartam bemutatni, van direkt villámos kép 100mm-el, de így tetszett a legjobban.
Beállítod a megfelelő kompozíciót a vihar irányába, majd indítod a hosszú expozíciós felvételt. A 15 mp. szokott az általános lenni. Majd vársz a szerencsére, hogy a vihar belevillámlik-e az expozícióba:) Mindezt sorozatban. Így aztán utólag a villámokat tartalmazó képeket egyetlen szuper-villámos képpé lehet egyesíteni.
Nekem is régi álmom egy jófajta villámlós fotó, de még sosem volt rá lehetőségem. De majd talán idén…
Mint nagylátós tájkép gyönyörű. A színvilága káprázatos. Kompozíciójában a bal alsó sarkon lévő part részlet szerintem zavaró képi elem, nekem nagyon nem kéne a kompozícióba. A Balatonnál ez a probléma mindig előjön, amikor úgy adja magát a szituáció, hogy a partról oldalirányban szeretnénk fényképezni. Igazából két jó megoldás kínálkozik. Keresni egy megfelelően benyúló stéget vagy mólót, illetve bemenni a vízbe. Különösen ez utóbbit ajánlom. Kevesen fényképeznek hosszú záridővel a vízből, így kellően ritkák az ilyen kompozíciók, ráadásul nagyon jó kis kompókat lehet a vízből készíteni. A kellően stabil állvány remekül teszi a dolgát a mozgó vízben, ebből nem lesz probléma.
Ha viszont mint villámos képet nézem, akkor a villámok (bár szépek) de eléggé elvesznek a kép egészében. Onnan ahol álltál, a viharzóna távolinak, nem túl kiterjedtnek látszik. Szerintem ehhez most nem volt előnyös a nagylátó, sokkal inkább valami zoomot javasolnék, a potenciális villámos részt kihangsúlyozva. (A nagylátó szerintem akkor jó választás, amikor a vihar a nyakadon van és bárhonnan jöhet a villám.) A bal oldali, fa melletti villámot nem tettem volna bele. Az ebben a formában nem mutatós, nincs meg az alja és a tekintetet is elhúzza.
További szép fotonokat!
Amúgy hol készült? Mert hogy nem Ordacsehin az biztos:)
Igen, láttam, köszönjük. Lesz majd kérdésem, csak erre rá kell szánni az időt és elmélyedni benne. Persze sok mindent értek, de van ami nem világos.
Mondjuk az élesítésre soha nem sajnáltam az időt, mert fontos.
Üdv!
Szia! Nagyszerű ez a kép! Még sosem láttam ilyen szép balatoni vihart - így az élmény talán még nagyobb számomra:-)
Gratulálok!!! A legjobbak közé szavazom!
üdv: nakoev
Szia! Rendkívül mutatós fotó, fogadd minden elismerésem! Nekem leginkább a nagyon változatos felhő képződmények tetszenek, de a többi képi elem is nagyon jó. Üdv!
Igen látványos fotó,tetszetős az égkép,a vihar jelenléte a távolban és a tükröződések egyaránt nagyon jók.Színvilága remek.A baloldali részlet valóban kicsit lehetne világosabb,de ettől függetlenül remek fotónak gondolom.
Gratulálok,további szép fényeket kívánok!
Gyönyörű színvilágú kép. A felhők rajzolata mágnesként vonzza a szemem. A nagy látószögnek hála megvan a tágasság érzete.
Nekem egy kicsit hiányzik az előtér. A bal alsó sarokban látható sziklákból egy kicsit több látszódhatna, az számomra növelné a mélységérzetet.
A zajszűrési metódusodról örömmel olvasnék egy bővebb tutorialt. :-)
Jaj, rögtön megdobogtatta a szívemet a képed. Már csak azért is, mert egyszer éjjel hasonló élményben volt részem a Csóványoson a kilátó tetejéről.
Szakmailag nem tudok hozzászólni, de azt úgyis megteszi más, én csak gyönyörködöm!
Köszönöm hogy írtál, és az értékelést is.
Próbáltam szűkebb vágással, nekem nem igazán tetszett, így is csíptem az aljából egy keveset, szeretem a "szélesvásznú" fekvő képeket. :)
Az élesítésről és társairól... Akkor vigyázat, wall of text. :)
Először is RAWban fotózok, konvertálásra az Adobe Camera RAW-t használom (ez a photoshop "beépülő" konvertere, de a lightroom is erre épül).
Itt az alapbeállítás az én izlésemnek túl "favágó", így a "detail" fülön az alábbi értékekből indulok ki (ez a beállított camera profile is, így alapból azt tölti be minden képre):
Sharpening:
Amount - 50
Radius - 0.5
Detail - 100
Masking - 0
Noise reduction:
Luminance - 0 (szigorúan!)
Color - 20
Color Detail - 100
Ahogy egyre magasabb ISOval dolgozom, szoktam csökkenteni a sharpeningnél az amount-ot (30-50közt), detailt (60-100), valamint kicsit növelni a maskingot (0-40).
Ha színzajosodik, akkor (20-35) color noise reduction, valamint 70-100 color detail.
Itt érdemes alapvetően több luminancia zajt hagyni (ezért is 0 a szűrés mindig, mert van rá SOKKAL jobb szűrő), és csak az élesítéssel játszani ha elharapódzik a zaj mennyiség. 100% nézetben, a kép legrészletesebb helyét figyelve szoktam beállítani finoman csökkenteni az élesítést a fent említett értékekkel, hogy minél több részlet rajta legyen a képen, a színzajt viszont minden esetben teljesen kiszűröm, ebben jobb a RAW konverter.
Ha kész a konverzió, photoshopban egyből duplikálom a layert, az egyik lesz az "éles", míg a másik a "homogén" (vagy elmosott szűk mélységélességes képnél).
Teljes méretben mind zajszűrésre, mind élesítésre a neatimage nevü programot (photoshop beépülőként) használom. Erről írtam anno itt egy "cikket", valahol megtalálod a képeim közt. Azóta nem sokat változott a helyzet, maximum finomodott a technikám, de lényeg hogy az éles layer-en kicsit több zajt hagyok (15-40% szűrés), valamint élesítést is alkalmazok (Y: high-50%, medium-10%, low-0%), míg a homogén layeren általában duplája annyi a zajszűrés (30-80%), és kikapcsolom az Y élesítését. Ha megvannak a layerek, "kézzel" (B - brush tool) összemaszkolom őket, és az alapvető feldolgozásnak ezzel vége is.
Leméretezéskor arra kell nagyon figyelni, hogy nem a photoshop által fölajánlott "bicubic sharper" eljárást használjuk, hanem a "sima" bicubic-ot, mert ez egyből keményre húzza a képet, míg nekünk minőségi alapanyagunk van, amin csak a részleteket kell kicsit élesíteni, nem a nem létező élességet kompenzálni.
(A beállítások között be lehet állítani hogy bicubic automatic helyett, sima bicubic-ot ajánljon föl minden méretezéskor, innentől kezdve nem lehet elfelejteni se átállítani.)
A leméretezett képen szintén csak az "éles" layeren futtatok élesítést. Ebből is smart sharpent szoktam alkalmazni, 25-50%os amount-al, 0.1 pixel mérettel (igen 0.1, és ez FONTOS!), valamint a remove-ot Lens Blur-re állítva. Ha kevés az élesítés, ugyan ezt lefuttatom mégegyszer (ctrl+f), ha valahol aurásodik (erre nagyon figyelek, mert szerintem kiemelten igénytelen), akkor ott "kézzel" visszaveszek a maszkból.
Röviden ennyi, ha van rá igény, készíthetek egy komplettebb tutorialt.
Köszönöm hogy írtatok, és a szavazatot is!
Serpa: Alap expón egy kicsit világosabb volt a bal széle, és direkt sötétítettem rajta. Pár horgász, rikító zöld fű, világító kő+beton sétáló rész... nekem inkább elvett a képből mint hozzáadott.
Legjobb az lett volna ha bemegyek a vízbe, és onnan lövöm el... Na majd egyszer, talán lesz még esélyem ilyet fotózni, akkor bátrabb leszek.
Jól kifogtad az időjárást, nagyon látványos kép lett. A kép alja természetes, hogy széthúz ilyen gépállásnál, igazából csak az erősebb lámpánál a jobb oldalon zavar. Az szerintem elhagyható, nélküle is marad bő tér azon az oldalon.
A minőség az nagyon jó lett. Hogyan, mivel élesítesz/zajszűrsz?