Hogy miben emlékeztet a címben jelzett háziszárnyasra ez a valaha impozáns megjelenésű, erős és szép vas-acél masina, az mára a feledés homályába veszett, mint ahogy maga a mozdony is az enyészetnek ítéltetett. Mindenesetre a régi idők vasutasai ezzel a becenévvel illették az egykor szebb időket látott 326-os sor. mozdonyt. A 326-os gőzös a XIX. század modern tehervonati mozdonya volt. Sikerességét, masszivitását, időtállóságát mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy majd száz éven keresztül szolgált szinte megszakítás nélkül.
1882 és 1925 között összesen 521 db épült belőle különböző módosításokkal (A képen látható jármű a 267. volt a sorban és 1892-ben látott napvilágot. Jövőre lesz 120 éves.) A nagy sorozatszám is utal rá, hogy a MÁV legelterjedtebb tehervonati mozdonyáról van szó.
Noha a 15 m hosszú gőzös szolgálati tömege csak 40 tonna, a "kicsi kacsa" erős volt. A kazánban fejlesztett 10 bar nyomású gőzzel, 45 km/h maximális sebességet tudott elérni, 598 tonnát vonva maga után. Kisebb sebesség mellet pedig elhúzta a 2365 tonnát is. Szénkészlete 9 t, vízszükséglete 12,5 m3.
A gőzös fénykora a II. világháború végéig tartott. Ekkor szorították ki őket a vonatok elejéről az időközben megjelent korszerűbb járművek. Mivel fürge, jól gyorsuló mozdony volt, az állomási tolatószolgálatban alkalmazták tovább egészen a ’70-es évek végéig.
A trianoni békediktátum alapján a 326-os sor. mozdonyok java része a határokon túlra került. 177 maradt belőlük.
Azért innen nem olyan egyszerű lopni, hiszen zárt üzemi terület. Autóval nem is tud bejönni… vonattal menni lopni meg macerás:) A fémet amúgy sokkal előbb vinnék a "megélhetésiek"… Köszönöm a véleményt örvendek, hogy ez a kép is tetszik Neked!
Igazán szuper felvétel, nagyon kár hogy nem vigyáznak rá egy kicsit jobban, műzeumban lenne a helye, de minimum egy állomáson kiállítva, szépen, rendben tartva. Hol találtad?
Ja, és köszi a leírást, kimerítő és igényes mint mindíg!
Nagyon szép felvétel erről a régi mozdonyról. Nagyon kontrasztosra és részletgazdagra sikerült. Látni rajta még a legapróbb részleteket is. Gratulálok a nap képe címhez!
Helló Bringás! Nagyon pontos, szakszerű leírást adtál a Kacsáról, és oldalról jól le is kaptad, kár, hogy az eleje nem látszik. Ezt igyekeztem pótolni egy fotóval, amit most tettem fel, én szemből fotóztam a Debrecenben kiállított 136-os sorozatszámú példányt. Ha majd tudok jobb pozícióból is fotózni, igyekszem egy még jobb felvételt közre adni.
Gratulálok a Nap képéhez! A debreceni Rakovszki utcát ütötted ki vele.
Egészen elképesztő ez a részletesség/élesség, amit a fotón tapasztalok. Még a csavarokat is meg lehet számolni a tetőszerkezeten. A színek természetesek, a képszerkesztés nyerő. Remekül kivitelezett HDR. Méltó darabja a sorozatnak! A leírásért külön köszönet. Gratulálok!
A leírás a szokásos, nem ragozom! A fotó minősége, a HDR kidolgozás egyszerűen csodálatos, nagyon tetszik! A színek tekintetében talán ez a fotód tetszik a legjobban, a vonatosak közül! Tetszik, hogy van benne, piros, zöld, rozsda, vas. Nincs szükséged monitor kalibrálásra, továbbra is bízz az érzékeidben! :)
(A dec. 9-i dátumom, 16-a módosult, ma tudtam meg!)
A fotó megy a kedvencekbe, és megérdemel egy szavazatot! Gratulálok!
Megint egy remek fotó, egy szomorú témáról, hogy az enyészetté iparunk egyik remeke. Jobban meg kellene becsülnünk múltunk emlékeit. Hiába a csarnok, a fények jók, nem igazán kellett a vakut használni.
Tetszik a sorozatod.
Kár, hogy nem múzeumban áll kiglancolva ez is, igazán megérdemelné, de akkor nem tudnál ilyen szép rusztikus képet készíteni róla. Íme a mozdony lexikon következő darabja. Köszi. Egyébként a két nagy szem ablakkal és a hosszú orral nekem Plutó kutya és Donald kacsa egyaránt beugrik a becenév elolvasása után!
Grat.