Vélemények
Legyen a legfrissebb a végén
|
Szavazat |
|
|
#88 Írta: adik
2008.08.10 11:19:14
96
33
Záridő-priorítás:
vagy rekesz-autómatika. Megadott zársebességhez választ a gép a fénymérő segítségével megfelelő rekeszértéket, dslr gépek megfelelő beállítása esetén még érzékenységet is. Akkor szoktam ezt a módot választani, ha svenkelni akarok, vagy kevés fény esetén nem szeretném, ha hosszabb záridőt kapnék az ildomosnál. (Pl bemozduló alakok egy templomban, vagy amit már nem fog meg a képstabi...)
*
|
|
|
|
|
#87 Írta: adik
2008.08.10 11:13:14
96
33
Zoom:
Ugyanazon optika gyújtótávolság-változása.
Zoom-obi:
változtatható gyújtótávolságú (látószögű - gy.k.?) obi. Két fajtája, amikor fixen pár értékre tudunk kvázi átkapcsolni (Pl Leica), vagy adott tartományon belül tetszőleges gyutávot választhatunk meg.
*
|
|
|
|
|
#86 Írta: NonameTheHunter
2008.08.10 11:13:07
www
7629
197
Egyelőre, mivel üres, ezért nem sok mindent tudsz kiélni :)
De megtöltöm :)
*
|
|
|
|
|
#85 Írta: adik
2008.08.10 11:09:27
96
33
Nagyon komoly, de komoly! Gyorsan ki is élem magam mindjárt!
*
|
5.0
|
|
|
|
#84 Írta: NonameTheHunter
2008.08.08 23:41:38
www
7629
197
bizony, az nagyon jó lesz..
*
|
|
|
|
|
#83 Írta: pista1
2008.08.08 22:51:58
9608
436
Ha már működnek linkek is, egész nagyszabású, jó szótár lesz!
*
|
|
|
|
|
#82 Írta: NonameTheHunter
2008.08.08 07:33:40
www
7629
197
:):)
Rádbízom akkor A-F-ig :):)
Nem, megoldom, csak van teendő, aztán a kezdeti lelkesedés után nincs ami bíztasson :)
*
|
|
|
|
|
#81 Írta: lancaster
2008.08.07 23:35:09
www
5801
47
ha érdemben tudnék segíteni, akkor nem sunnyognék laposan én se...
*
|
|
|
|
|
#80 Írta: NonameTheHunter
2008.08.07 23:30:19
www
7629
197
meglep, hogy senki sem reagáált...
Benne van egy kis melóm, főleg mikor a jelentések is meglesznek...
*
|
|
|
|
|
#79 Írta: NonameTheHunter
2008.08.04 23:17:17
www
7629
197
Kedves Fotós Társak!
Szétnéztem a neten első körben (hangsúlyozom ennél még több lesz) ennyit találtam, lehet nézelődni, megfejtéseket keresni..
http://fotosokvilaga.hu/cikk.php?id=lexikon-a
*
|
|
|
|
|
#78 Írta: mogyorocska
2008.08.02 11:37:28
www
141
36
Kosz a segitseget.. nem talaltam a torles gombot azert nem tolotem :">
*
|
|
|
|
|
#77 Írta: frci
2008.07.31 09:43:22
309
66
ha még van kedve valakinek újabb kérdésre válaszolni:
angol menüben, gradiation menüpont alatt mit jelent a LOW KEY és HIGH KEY?
köszi
üdv:frci
*
|
|
|
|
|
#76 Írta: lancaster
2008.07.30 21:56:13
www
5801
47
bocsanat hogy ide irok. Majd ha hazaeretem, becsatlakozom en is a fogalommagyarazatba!
Addig is üdvozlet minden kedves regi es uj felhasznalonak most epp Münchenbol. :)
Orom latni a fejlodest es hogy el az oldal.
Minden jot,
lancaster
*
|
5.0
|
|
|
|
#75 Írta: Andris_savaria
2008.07.29 20:03:00
869
17
originál orosz Zenit ET, és van hozzá egy baba állapotú tokom is :)
majd csinálok róla képet..
*
|
|
|
|
|
#74 Írta: sysspo
2008.07.29 19:57:39
www
769
138
Micsoda? Még van Zenited? Az volt az elsö "komoly" gépem 77-ben. Még meg van csak már nem möködöképes.
*
|
|
|
|
|
#73 Írta: Andris_savaria
2008.07.29 19:03:36
869
17
KÖSZÖNET!!!!
a DIN-t vágom, mert a Zenitemen ezen skála szerint kell állítanom a fénymérőt..:)
*
|
|
|
|
|
#72 Írta: sysspo
2008.07.29 10:19:32
www
769
138
ASA="American Standards Assoziation"
ISO="International Standars Organization"
Amit manapság ISO nak hívunk az tulajdonképpen az ASA érték. Az ISO az ASA és a DIN megjelöléseket egyesíti.
ISO 100/21° = 100 ASA vagy 21° DIN
*
|
|
|
|
|
#71 Írta: Andris_savaria
2008.07.28 19:41:19
869
17
igen, kb olyasmit jelent, csak nem tom pontosan, mi is az..
azért is kérdeztem..:)
*
|
|
|
|
|
#70 Írta: pista1
2008.07.28 19:27:19
9608
436
ASA is érzékenység, az oroszoknál azt hiszem "goszt" is volt. Lehet, hogy az ASA ugyanazt jelenti, mint az ISO.
*
|
|
|
|
|
#69 Írta: NonameTheHunter
2008.07.28 18:48:30
www
7629
197
#70 Írta: Andris_savaria
készül az A-Á betű, benne lesz :D
*
|
|
|
|
|
#68 Írta: Andris_savaria
2008.07.28 17:26:06
869
17
viszont valaki súgja meg, mi az az ASA féle érzékenység(filmes korszak)
minek a rövidítése, mit takar pontosan, mik a szabvány skálaértékek?
NTH?
*
|
|
|
|
|
#67 Írta: Andris_savaria
2008.07.28 17:24:26
869
17
#63 Írta: TanulékonySzörnyeteg
az ISO:
a digitális képérzékelők valójában egy adott érzékenységgel bírnak,
ezekről felfelé lépve, nem nő a képérzékelő érzékenysége, csak a kibocsájtott jelét erősíti a gép, a jellel együtt a zaj is erősödik, amit manapság már szinte minden gyártó szűr a gépen belül(kompaktok kivétel)
nagyobb érzékelőlap->nagyobb ézékelőpixelek->kevesebb zaj
persze lehet a jelet gyengíteni is..
*
|
|
|
|
|
#66 Írta: Andris_savaria
2008.07.28 17:12:04
869
17
Depth Of Field
egész pontosan..
de azért az egész fotosoppot nem fogjuk lefordítani ugye?
alapvető angol szavakat fordítsatok a szótárból..
vagy ha nem megy az ABC, akkor itt a sztaki gyorsszótár...
www.sztaki.hu
a lapon bal oldalt alul
*
|
|
|
|
|
#65 Írta: hádész
2008.07.28 17:08:10
246
21
fido: A DOF az a mélységélesség angol megfelelőjének a rövidítése. Vagyis a Dof nem más mint a mélységélesség.
*
|
|
|
|
|
#64 Írta: fido1983
2008.07.28 14:27:28
608
161
Hali!Mégegy: mi az a dof?
*
|
|
|
|
|
#63 Írta: vingab
2008.07.28 08:48:02
www
447
95
A kitobi azt jelenti, hogy obi van hozzá, ez Canonnál pedig az Obi van Canobi :D Ők szoros rokonságban állnak egymással:DD
*
|
|
|
|
|
#62 Írta: pista1
2008.07.26 17:18:51
9608
436
Ha a fényképezőgépet "kit"-ben árulják, akkor adnak hozzá objektívet is. Ez a "kit" obi. Többféle lehet, lehet jobb, és gyengébb is.
Az iso az érzékenység, minél nagyobb, annál érzékenyebb a "film", tehát kisebb záridő, blende kell. Magasabb iso-nál jobban zajosodik a kép.
*
|
|
|
|
|
#61 Írta: TanulékonySzörnyeteg
2008.07.26 17:13:37
852
23
Az ISO érték miért befolyásolja a záridőt?
És mi az, hogy kitobi?
*
|
|
|
|
|
#60 Írta: pista1
2008.07.26 07:04:41
9608
436
Amarillis!
Egyszerűbb gépeken nem lehet állítani a zársebességet, blendét. De ezeknél is vannak motivum programok: tájkép, portré, stb. Ha ezeket állítod, a géped próbálja ezeknek megfelelően beállítani a zársebességet, blendét.
Sok kis gépen van külön "naplemente motivum program", ezt is lehet használni.
*
|
|
|
|
|
#59 Írta: Amarillis
2008.07.25 20:37:19
7692
545
Kedves Hunter! Nagyon jó kezdeményezésnek tartom én is, mert az oldalon belül utánanézhetünk a nem értett fogalmaknak, nem élünk vissza a már gyakorlott fotósok türelmével akik naponta többször magyarázzák el az alapvető dolgokat....AMIÉRT HÁLÁS KÖSZÖNET!
Kérésem is van:gondoljatok a "zsebgépesekre"
is :-). Többször kaptam azt a tanácsot, emeljem a rekeszértéket...növeljem a záridőt...stb...de a gépem ezt nem teszi lehetővé.....akkor mi a teendő? Mondjak le pl. a naplementében készült tájképről?
Fogalmak: intelligens v. preciziós digitális zoom?
kontraszt..normál + -
élesség...normál + -
képminőség...kiváló...standard
fókusz...több...közép....végtelen
fénymérés..több....közép...ponszerű
Mikor melyik???
Hisztogram értékelése....megfelelő módosítás?
Egyenlőre ennyi.... és köszönöm az eddigi megértést, türelmet és segítőkészséget minannyiótoknak "mazsolaként"!
Üdv.Amarillis
*
|
|
|
|
|
#58 Írta: balusk8
2008.07.25 20:23:24
www
1127
209
ez jó dolog! már belebonyolódtam az olvasásba:D:D nekem is lenne pár kérdésem hogy mi mit csinál és miért meg mittudomén, csak nemtudom leírni mert na meg még pontosan énsem tudom mit akarok:D
*
|
|
|
|
|
#57 Írta: pista1
2008.07.25 20:01:16
9608
436
A RAW meghatározása általánosságban így van, de pl. a Fuji s7000 (és még pár fuji) a ccd pixeleit felinterpolálja, és abból csinál RAW-ot. Pl: 6 megapixeles ccd-ből 12 megapixeles RAW-ot. Ez viszont ellenkezik a RAW lényegével. Szerintem.
*
|
|
|
|
|
#56 Írta: Imre
2008.07.25 17:01:47
www
5335
387
Annyit az előzőhöz javasolnék, hogy a kezdők kedvéért érdemes a gépen található jelzéseket is odatenni az egyes címszavakhoz. (rekesz - Apertúra A, S, P, stb.)
*
|
|
|
|
|
#55 Írta: Nordlander
2008.07.25 16:40:02
59
6
Csak néhány fogalom:
REKESZÉRTÉKEK
A rekeszértékek az objektív fényáteresztő képességére utaló szabványos számok. A szabványos rekeszszám sorozat: 1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 8-11-16-22-32-G4.
A kisebb számokkal jelölt rekeszértékeknél nagyobb az objektíven áthaladó fényáram, így a lencse által kirajzolt kép világosabb. A számsorban a kisebbtől a nagyobb számértékek felé haladva minden szomszédos érték felére csökkenti az objektíven átjutó fényt.
ÁTLAGOLÓ (INTEGRÁLÓ) FÉNYMÉRES
A TTL rendszerű fénymérés legegyszerűbb módja. A fénymérő átlagot képez a kép egész felületének világosság -értékeiből. Nagy fény-árnyék ellentéteket mutató témáknál gyakran hibás mérési eredményt ad.
BULB (MEGVILÁGÍTÁSI IDŐ)
A megvilágítási időt erre az értékre állítva a zár addig marad nyitva, ameddig nyomjuk a kioldógombot.
DERÍTŐFÉNY
A motívum kevésbé megvilágított részére eső fény. Funkciója a sötét képrészlet világosítása, derítése.
VAKUSZINKRONIDŐ
A redőnyzáras fényképezőgépeknél legtöbbször nem lehet minden expozíciós időhöz vakut használni. Azt a legrövidebb megvilágítási időt, amelynél a villanófény használata még problémamentes, vakuszinkronidőnek nevezzük.
REKESZAUTOMATIKA (IDŐPRIORITÁS)
A megvilágítási automatika egyik formája. Ilyenkor a megvilágítási időt kézzel kell beállítani. Ehhez a fénymérő adatai alapján a fényképezőgép választja és állítja be a rekeszértéket.
RAW FORMÁTUM
A RAW képformátumot a digitális fényképezőgépek számára fejlesztették ki. Változtatás nélkül rögzíti azokat az adatokat, amelyek a CCD-ből kiolvashatóak. Egyfajta nyers, digitális negatívként fogható fel. Ez a 36 bites színmélységű képállomány veszteségmentes tömörítéssel gazdaságosan tárolható az adathordozókon.
IDŐAUTOMATIKA (REKESZPRIORITÁS)
A megvilágítási automatika egyik formája. Ilyenkor a rekeszértéket kézzel kell beállítani. Ehhez a fénymérő adatai alapján a fényképezőgép választja és állítja be a megvilágítási időt.
RGB (additív)színmód
R=red (vörös), G=green (zöld), B=blue (kék). A színek meghatározásának egyik módja. Ilyenkor a vörös, zöld és kék összetevők arányával definiáljuk a valós színt. Additív (összeadó) színkeverésnek nevezzük ezt.
CMYK (SZUBTRAKTÍV) színmód
Kivonó színkeverés. A fehér fényből a vörös színt kivonva ciánt, a zöldet kivonva bíbort (magenta), a kéket kivonva sárgát(yellow) kapunk - CMYK Nyomtatásban a festékek hiányosságai miatt viszont gyakorlatban nem ad feketét, ezért 4. színnek feketét használnak - CMYK.
*
|
|
|
|
|
#54 Írta: frame120
2008.07.25 14:46:23
395
64
Inkább csak érdekességképp,mert hosszú lenne szótárba XD.
*
|
|
|
|
|
#53 Írta: frame120
2008.07.25 14:45:32
395
64
Folytatnám a linkelést :)
Egy cikk a felbontásról úgy általában.
http://www.fotoklikk.hu/files/gondolkodo-mi-is-az-a-felbontas.pdf
*
|
|
|
|
|
#52 Írta: NonameTheHunter
2008.07.25 14:23:26
www
7629
197
#48 Írta: csulika :):)
Szerintem ne mondjuk azt hogy mindeki profi,
Egyébként
szvsz = szerény véleményem szerint :):)
*
|
|
|
|
|
#51 Írta: NonameTheHunter
2008.07.25 14:21:55
www
7629
197
#50 Írta: frame120
Sőt még kodak is volt régen, na meg most is van még Leaf
*
|
|
|
|
|
#50 Írta: frame120
2008.07.25 14:21:52
395
64
TTL mérés
A "Lencsén át" (Through The Lens) történő fénymérés kifejezésének rövidítése. Ez a rendszer azt a fényt méri, ami a lencsén át a fényképezőgépbe kerül. Mivel a TTL ugyanazt a fénymennyiséget méri, mint ami a filmet éri, az expozíció értéke mindig helyes lesz a felhasznált lencsétől és szűrőtől függetlenül.
Idézet innen:
http://www.fotoonline.hu/dictionary.php?letter=T
Ez is egy kisszótár,nem csak fotós kifejezések vannak benne ahogy elnéztem,de a nagyja az.
*
|
|
|
|
|
#49 Írta: TanulékonySzörnyeteg
2008.07.25 14:19:56
852
23
Hú, jó sok összegyűlt már! Ez nagyon jó, nagy segítség. De majd ugye ki lesz gyűjtve ábécé sorrendben? xD
Azt szeretném kérdezni amúgy, hogy diából hogyan lehet rendes papírképet csinálni? A fotólaborok ilyet vállalnak vagy ez hogy van?
*
|
|
|
|
|
#48 Írta: frame120
2008.07.25 14:17:35
395
64
Köszi a felvilágosítást Hunter :)
*
|
|
|
|
|
#47 Írta: frame120
2008.07.25 14:16:10
395
64
Központi zár:A fényzáró a film síkjához közel az objektiv belsejében található.A nyitás és zárás a lamelláknak a zár síkjában való elforgatásával történik.
Redőnyzár:
Közvetlenül a film előtt helyezkedig el.Itt fut le a redőny,amelyben egy rés a beállított expoziciós idő tartalmára szabaddá teszi a film felé haladó képalkotó fénnyalábot.A rés véges sebességgel halad el a filmsík előtt,így a filmsk különböző pontjainak megvilágítása egymásután és nem egyetlen időpontban történik.
Ezek is a fent említett könyvből származnak(kis átfogalmazással néhol).
Az szvsz jelentése: szerény véleményem szerint(legalábbis én igy tudom).Nem fotós kifejezés:)
*
|
|
|
|
|
#46 Írta: csulika
2008.07.25 14:12:39
222
39
Nagyon örülök, hogy kérdezhetek. Igaz itt csak profi fotósak vannak, én vagyok az egyetlen amatőr /vagy kattintgatós /.
Egyik képemre a következő véleményezést kaptam és sajnos nem értem. "A szerkesztés kicsit átgondolatlan szvsz, pedig a sárga és a két kontrasztja jól mutat." Mi az az " szvsz?
*
|
|
|
|
|
#45 Írta: NonameTheHunter
2008.07.25 14:06:28
www
7629
197
#46 Írta: frame120
A hátfal filmes korszakból ered, közép és nagyformátumhoz egyaránt gyártottak, na meg most is lehet venni nagyformátumra is digitálásat :)
Dehát azért vagyunk ennyien, hogy az infókat kiegészítsük :)
*
|
|
|
|
|
#44 Írta: frame120
2008.07.25 13:57:54
395
64
Hátfal: Bizonyos középformátumú fényképezőgépekhez be lehet szerezni digitális hátfalakat.Felbontásuk és dinamikájuk nagyobb,zajszintjük kisebb mint a dslr gépek érzékelőjének.Gyártók pl.:Mamiya,PhaseOne
*
|
|
|
|
|
#43 Írta: frame120
2008.07.25 13:51:55
395
64
Brillanciáról a Sevcsik Jenő és Hefelle József által írt könyből(elég sok van róla,de a lényeg most itt kb ennyi):
ha a szórt fények nagysága az árnyékrészletek megvilágításához képest jelentős, az árnyékrészletek finom rajzát elmossa, az árnyékok kontrasztosságát csökkenti. Az ilyen képnek nincs brillanciája.
a brillanciát csökkenti még az alexpozíció, az alulhívás, a matt papírfelület a rossz vetítőernyő, vagy a vetítőteremben meglévő szórt fény (pl. feleslegesen erős vészkijárati jelzőlámpák) vagy a világos falú vetítőterem.
A brillancia fokozható kontrasztosabb másolóanyagok alkalmazásával, a papírképek tükörfényezésével.
A brillancia összetett jelenség: az árnyalatátvitel és az élesség komplex hatása. Az objektívok brillanciája a folyamat csak egy láncszeme, de fontos hogy ezzel a láncszemmel tudatosan számoljunk.
*
|
|
|
|
|
#42 Írta: NonameTheHunter
2008.07.25 13:00:24
www
7629
197
#41 Írta: NonameTheHunter
Ja, kap rá 2 pontot, aki legalább 5re válaszol :P
Legyen már egy kis ösztönzés is :)
Ha más ugyanarra válaszolna amire az előző és van benne újdonság ugyanúgy adom a pontot :)
*
|
|
|
|
|
#41 Írta: NonameTheHunter
2008.07.25 12:58:39
www
7629
197
(azt nem mondtam, hogy ezekre nem tudom a választ, csak minél többen segítetek, annál több fogalom lesz tiszta rövid idő alatt) :)
*
|
|
|
|
|
#40 Írta: NonameTheHunter
2008.07.25 12:57:51
www
7629
197
Néhány kifejezéssel behomorítok én is :)
átlós kompozíció, bulb(B idő), hátfal, perspektíva korrekció, érzékenység, záridő, rekesz, központi zár, redőnyzár, állványmenet, brillancia, vonalélesség, háromszög megvilágítás, panoráma állványfej, manuális fehéregyensúly, rendszervaku, TTL, most gyorsan ennyi :)
*
|
|
|
|
|
#39 Írta: Imre
2008.07.25 11:30:46
www
5335
387
Remek gondolat, azt hiszem bőven tanulhatnék belőle.
*
|
5.0
|
|
|
|
#38 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 23:10:04
www
7629
197
#37 Írta: oszkor
Jó ezt hallani :D
Erőt ad :P
*
|
|
|
|
|
#37 Írta: oszkor
2008.07.24 23:07:03
4404
142
Talán az egyik én voltam.
Mert pár nap elég késő értem haza, de viszont korán keltem.
És bármennyire is késő érkeztem, és még ha korán is kell ébrednem, azért ide még csak benézek. Nem hagyhatom ki! :-)
*
|
|
|
|
|
#36 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 23:04:04
www
7629
197
#35 Írta: oszkor
Jó Neked :)
Én itt voltam most hajnal 3kor is és meglepve vettem észre, hogy még mindig van 1-2 elszánt regelt tag aki még olyankor is itt van :)
Meglepődtem, hogy az egyik egy új tag :)
Hát igen ez már el van fajulva, de legyen is mégjobban :P majd összegyűjtöm!
Hétfőn el is kezdem!
*
|
|
|
|
|
#35 Írta: oszkor
2008.07.24 23:01:28
4404
142
Mindenképp egy jó kezdeményezés, de azthiszem ez így majdnem követhetetlen lessz. Mivel folyamatosan hozzá, hozzá írogatnak előző témakörökhöz.
Ha egy külön helyre kigyűjtöd, akkor igazán szuper lessz!!!
Majd én is írok, ha lessz egy kis időm. Egyenlőre kicsit levagyok terhelve.
Most pedig megyek aludni, mert mindjárt lebukok a székről.
*
|
5.0
|
|
|
|
#34 Írta: persecutor
2008.07.24 17:46:53
2084
116
A hisztogram
A tökéletes expozícióért vívott harcba új fegyvert hozott a digitális fényképezés: a hisztogramot.
A hisztogram a fényképezőgépben sokkal többet ér, mint csupán a megfelelő expozíciós beállítások. Azt is látjuk, mi lesz az eredménye egy adott expozíció beállításának. A hisztogram megmutatja, hogy:
-mi történik majd a kontrasztterjedelemmel, amikor a képet digitálisan rögzítjük
-hová esnek a különböző expozíciós értékek
-minden elem részletei rögzülnek-e
E tekintetben a hisztogram a legjobb dolog, ami a fotósok kezébe került a fénymérő feltalálása óta, azonban nem helyettesíti azt. Továbbra is szükség van a mérőre az expozíció kiszámításához, de a hisztogramból megtudjuk azt, amit azelőtt csak a sötétkamrában vagy szkennelés után láthattunk: térképet kapunk arról, melyik rész hová esik.
Kétféle hisztogram létezik: monokróm és trikolor.
A monokróm hisztogram megmutatja, hová esnek a fényességi értékek a képen.
A trikolor hisztogram három alapszín (piros, zöld és kék) fényértékének rögzülését jelzi. Ez utóbbi további lehetőséget ad a fotós kezébe, hiszen látni fogja, szabályozhatja, hogy a kép piros, kék és zöld csatornái hogyan festenek majd a képen még a fotó elkészítése előtt. Mivel a piros, zöld és kék tárgyak fényereje gyakran eltérő, nagyon fontos ez a kontroll.
*
|
|
|
|
|
#33 Írta: persecutor
2008.07.24 17:43:27
2084
116
Túlexponálás
Túlexponálás esetén magasabb értékkel exponálod a fotót annál, amit a fénymérő mond, akár beépített, akár kézi. Másképp fogalmazva nem követed a gép tanácsát, 19-re lapot húzol, és így szólsz: Nem hiszem, hogy a gépem által megadottak megfelelően exponált képet eredményeznek, ezért átállítom és túlexponálom.
A túlexponálás világosabb képet eredményez.
Alulexponálás
Alulexponáláskor a fénymérő által megadottakhoz képest alacsonyabb értékkel exponálod a képet. Megint csak nem hallgatsz a gépre, de most arra fogadsz, hogy alul kellene exponálni.
Az alulexponálás sötétebb képet eredményez.
*
|
|
|
|
|
#32 Írta: persecutor
2008.07.24 17:41:36
2084
116
Nigrométer
Mi az a nigrométer?
Ez az eszköz arra szolgál, hogy megláthasd az előtted lévő tárgyak tényleges színét. Alapvetően nem más, mint egy sötét cső, mindkét végén apró nyílással, ezen keresztül nézed a táj egy-egy adott részletét. Mivel kicsi kiválasztott területet vizsgálsz, el tudod különíteni a környezetétől. Ez lehetővé teszi, hogy a tényleges színét lásd, pontosabban, mint amikor a teljes tájat nézed magad előtt.
*
|
|
|
|
|
#31 Írta: persecutor
2008.07.24 17:38:45
2084
116
Harmadolás
Ez a szabály azt diktálja, hogy osszuk a képmezőt három egyforma részre, és komponáljuk a képet harmadokból mind vízszintesen, mind függőlegesen. A kép domináns témáját helyezzük valamelyik harmadoló vonalra, egyharmad résznyire a kép bal vagy jobb, illetve felső vagy alsó szélétől.
Perspektíva
A perspektíva hatásos kompozíciós eszköz. Azt diktálja, hogy a tárgyak mérete csökken, ahogy azok egyre távolabb kerülnek a nézőtől. A perspektíva használata az egyik leghatásosabb eszköz arra, hogy mélységet vigyünk a képbe.
*
|
|
|
|
|
#30 Írta: persecutor
2008.07.24 17:34:13
2084
116
ancsának:
Aranymetszés
Az aranymetszés szabálya a reneszánsz alatt éledt újra, de ezt is, mint oly sok mindent, az ókori görögök találták fel. Az aranymetszés szabálya kimondja, hogy a kép legfontosabb része jobb alsó sarokban van, mintegy negyed távolságra felfelé és balra a saroktól.
Miért pont a jobb alsó sarok?
Azért, mert egy képet elvileg hasonló módon olvasunk", mint egy írott szöveget: balról jobbra és felülről lefelé. Mivel az olvasási folyamat a jobb alsó saroknál ér véget, figyelmünk itt időzik a legtöbbet, ahogy megállunk, vagy várunk egy kicsit, mielőtt a következő oldalra lapoznánk. Ugyanez az elv magyarázza, hogy kínai vagy japán szemlélők teljesen máshogyan nézik a képeket.
*
|
|
|
|
|
#29 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 17:32:48
www
7629
197
#28 Írta: sipifoto
Persze, csak épp akkor nem írtak volna eddig 28 hozzászólást...hanem max 3at..
*
|
|
|
|
|
#28 Írta: sipifoto
2008.07.24 17:23:31
58
22
Ez a kedvezményezés szerintem is nagyon jó ötlet.De talán a Fórumban jobb lenne egy topicot nyitni ezzel a témával.
*
|
|
|
|
|
#27 Írta: steverage
2008.07.24 15:42:00
517
107
http://autodidact.nagykrisztian.com/index.php ->Ehun egy lelkes fotós(Nagy Krisztián) által készített olda.Rengeteg hasznos tecnikai infó, és fotós minilexikon.Én innen szoktam időnként informálódni. - egyébként a kezdeményezés jó.
*
|
|
|
|
|
#26 Írta: ancsa
2008.07.24 15:27:27
14067
626
#10.
Kicsit sok volt benne a matek:D de értem..
nem tudtam, hogy ezt hívják így..no ma megint okosabb lettem!!
Köszi!!
*
|
|
|
|
|
#25 Írta: Janika
2008.07.24 14:21:51
8306
1292
Compression artifact = Tomorites altal, minosegileg karosodott kep. Tunetei szellem-vonalak az elek korul, csikosodott hatter, stb. Ez alltalaban akkor keletkezik mikor Jpeg formaban szerkesztunk.
*
|
|
|
|
|
#24 Írta: rolcsita
2008.07.24 14:16:26
539
113
Javítanám: az egész és a nagyobbik arányával természetesen. Bocs.
*
|
|
|
|
|
#23 Írta: rolcsita
2008.07.24 14:15:34
539
113
Az aranymetszésről még pontosabban: a téma a képet úgy osztja két felé, hogy a nagyobbik és a kisebbik rész aránya egyenlő legyen az egész és a kisebbik arányával. Ez a kompozíció az emberi agy számára harmonikussá teszi a képet.
*
|
|
|
|
|
#22 Írta: TanulékonySzörnyeteg
2008.07.24 12:49:05
852
23
Meg olyan magyarázat is lehetne ami a fókusszal meg a képek formátumával (mármint, hogy jpeg vagy ilyesmi) foglalkozik, hogy melyik a jobb meg ilyesmi. Esetleg. Netalántán talántán. Mert az jó lenne! :)
*
|
|
|
|
|
#21 Írta: frame120
2008.07.24 12:44:00
395
64
Van egy könyvem a végében van egyféle kisszótár,majd ha úgy van időm elkezdem begépelni és adok arrol is linket.
*
|
|
|
|
|
#20 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 12:35:05
www
7629
197
Persze, köszi a linket!
Egyébként betűnként gondoltam a lexikont, legalább 1-200 foglommal, úgyhogy fér még :)
*
|
|
|
|
|
#19 Írta: frame120
2008.07.24 12:34:54
395
64
Mégegy link,ez az Optikai lencsék leképzési hibáiról:
http://stargate.tibike.hu/foto/kisokos/lencsehibak/index.html
*
|
|
|
|
|
#18 Írta: frame120
2008.07.24 12:26:27
395
64
Nemtudom linkelni szabad-e ,de itt találtam elég sok alapfogalmat ,amit felesleges legépelni ezerszer,meg hosszú is.
http://edutech.elte.hu/jegyzet/digitfoto/dfoto002.htm
*
|
|
|
|
|
#17 Írta: frame120
2008.07.24 12:24:53
395
64
Fido kérdésére még a neat image egy zajszűrő szoftver.
*
|
|
|
|
|
#16 Írta: frame120
2008.07.24 12:23:21
395
64
Az aranymetszés és a harmodolás nem egészen ugyan az,ugyanis a harmadolás 1/3 -2/3 arányban osztja a képet,az aranymetszés pedig közelebb van a 3/8 -5/8 arányhoz ahogy B@yu mondta.
*
|
|
|
|
|
#15 Írta: Nándika
2008.07.24 12:21:41
297
22
Köszi a javítást Noname ...legalább tanulok
*
|
|
|
|
|
#14 Írta: frame120
2008.07.24 12:21:11
395
64
CA:A kromatikus aberráció angol nyelvű rövidítése.Egy féle színhiba,mely az üvegek azon tulajdonságából adódik,hogy a különböző hullámhosszú fényösszetevőkre nézve más törésmutatóval rendelkezik.Durva esetekben például makro close up lencséknél szétválik a piros és a kék szin.Objektiveknél egy rozsaszines elszíneződés formájában sozkott megjelenni, a nagyon kontrasztos képrészeken a fényes és sötét rész határán.Ezt csökkentendő használják az objektívekben az LD(low dispersion) lencséket.
*
|
|
|
|
|
#13 Írta: Nándika
2008.07.24 12:19:59
297
22
Az aranymetszés a harmadoláson alapuló komponálási "szabály".
Oszd a képed függőlegesen és vízszintesen is 3 szelvényre és helyezd a fotód főtémáját valamelyik azon pontra, ahol az első vonalak metszik egymást!
lerajzolni könnyebb :)
*
|
|
|
|
|
#12 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 12:16:21
www
7629
197
#11 Írta: Nándika
A CA CA a vinnyegtálás meg vinnyegtálás, semmi közük egymáshoz.
A CA a kromatikus aberráció a tárgyszéleknél jelentkező lilás elszíneződés.
A vinnyegtálás meg a kép sarkai felé történő sötétedés.
Ezt lehet korrigálni Center filterrel, de az már nem kisfilmes téma úgyhogy egynlőre hagyjuk :)
*
|
|
|
|
|
#11 Írta: Nándika
2008.07.24 12:13:39
297
22
A Neat image egy zajszűrő program, képek utúlagos tuningolására. Ingyenesen letölthető a netről.
A C.A. Cromatikus Aberráció. Az objektívek vignettálását jelenti úgytudom. Mikor a kép sarkain sötét elszineződések jelennek meg.
*
|
|
|
|
|
#10 Írta: B@gYu*
2008.07.24 12:12:51
www
381
58
aranymetszést én amatőr módon tudom megfogalmazni: 3nyolcad 5nyolcad azaz ha egy tájat fotózol az ég a képnek 3nyolcad részét foglalja el míg maga a terület 5nyolcadot de pl ha az eget akarod fotózni akkor az legyen 5nyolcad rész a 3nyolcad pedig az "ajnövényzet"
nekem így mondták:)
*
|
|
|
|
|
#9 Írta: fido1983
2008.07.24 12:07:42
608
161
Nagyon jó ötletnek tarom ezt a kezdeményezést.Soket fog segíteni az amatőröknek,pl. nekem is!Mik ezek: neat image, CA, ?
*
|
|
|
|
|
#8 Írta: ancsa
2008.07.24 12:05:36
14067
626
Mi az az "aranymetszés" a képeken..sokszor írják, hogy jó mert aranymetszésben van...én ezt sem értem:(
*
|
|
|
|
|
#7 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 12:00:43
www
7629
197
Jöhet!
Mert érkezett 4 hozzászólás és még csak egy fogalomról volt szó a több 100ból :)
Úgy gondoltam mindeki felbuzdul és eleve úgy ír hozzászólást, hogy ír néhány fogalmat, ha nem is jelentéssel :)
*
|
|
|
|
|
#6 Írta: ancsa
2008.07.24 11:59:36
14067
626
NonameTheHunter: nagyon amatőr vagyok én de kérdésem még az inkább lenne!!
*
|
|
|
|
|
#5 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 11:58:01
www
7629
197
#2 Írta: B@gYu*
így is lehet mondani :)
*
|
|
|
|
|
#4 Írta: Nándika
2008.07.24 11:57:31
297
22
Szintelítettséget jelent a szaturáció kedves Ancsa ....de ezt szerintem te is tudtad.
N.
*
|
|
|
|
|
#3 Írta: NonameTheHunter
2008.07.24 11:56:51
www
7629
197
:)
Meg lesz írva, ha más nem én megírom :D
Várom a további 5leteket, illetve ötlet+megoldásokat is :)
Ki mit tud írja le :P
Ancsa sok fogalmat tudsz Te is :)
bírj egy párat jelentéssel, ha van időd/kedved :)
*
|
|
|
|
|
#2 Írta: B@gYu*
2008.07.24 11:56:15
www
381
58
hu ez jó dolog nekem is szükségem lenne sokszor magyarázatra.
ancsa asszem az a telítettség amit én pl photoshopba szoktam felhúzni de ha nem akkor meg lehet verni! :)
*
|
5.0
|
|
|
|
#1 Írta: ancsa
2008.07.24 11:55:08
14067
626
Én inkább kérdezek:)
Az egyik képemhez azt írták kellene még rá egy kis szaturáció..ez mit is jelent pontosan?!
Ha valaki megírja akkor köszönöm neki!!
Üdv:ancsa
*
|
|
|