Szerintem ez a kép elbirna még egy kis utómunkát!
Többek közt kontrasztot jó sokat, egy kis élesítést, balról kis vágást stb.
Mert ez szép kép, de kicsit olyan hamvas, ha érted mire gondolok!
Azonkívül én biztos nem komponáltam volna bele középre a bazi nagy fát, szerintem megöli a vízesés hangulatát az egésznek!
Kontrasztot azért kapott ennyit, mert nem akartam, hogy a víz kiégjen. De azt hiszem értem amit írsz, próbáltam több kontraszttal.
A bal oldali gyökereket meg a fát direkt bele szerettem volna tenni, lehet, hogy nem kellett volna? Nekem tetszett.
Köszi hogy megírtad!
Nem mondom hogy nem jó, csk én nem tettem volna bele.
Szalajka-vízesésből (asszem az) sztem ennél többet is ki lehetne hozni!
Esetleg megpróbálnám feldolgozni ugy ahogy gondolom, megengednéd? És elküldöm!
Kedves Sip!
Ülök egy ideje a fotód fölött és végigolvasván az eddigi tanácsokat és tippeket, miként tehetnéd szebbé ezt a felvételt, aztkell mondjam hogy nem igazán értek egyet sok előttem szólóval.
Még mielőtt belekezdenék, megkell mondjam korántsem olyan egyszerű ezt a témát szépen és esztétikusan megörökíteni, majd tálalni a közönségnek, mint azt sokan gondolják. Sőt az egyik legnehezebb témának tartom. Elég sok odafigyelést igényel.
Nos ennek a fotónak alapvetően a túlexponált problémái vannak. Aztán említeném az élességet és a kompozíciót avagy a vágást.
Nos akkor szép sorjában. Nagyon fontos, hogy vigyél magaddal állványt. Állítsd be a gépen precízen a fehéregyensúlyt. Alkalmazz tükörfelcsapást és exponálj alúl legalább -0,7 vagy 1,0 ev fényértéknyit. De lehet, hogy még néha ettől is jobban alul kell exponálni. Ennek függvényében állíts kellően szűk rekeszt. Nefeledd, hogy a záridőd ennek következtébben fog változni. Nem mindég kell másodpercekben gondolkodni. Gyakran elég az 1/15s. Így szép lessz a lehulló víz textúrálya. De ha nagyon fátylas és lágy vízet szeretnél, akkor jöhetnek a másodpercek.
Használhatsz polárszűrőt. Kisérletezgess vele. Forgatsd ide-oda. Látni fogod a válltozást. És a záridőt ennek segítségével is tudod nyújtani. Ha nemelég hosszú akkor jöhetnek a semleges szürke szűrők. ND2, ND4, ND8. Az ND2 világosabb, az ND8 már jó sötét.
Komponáld meg a képet. Javaslom mindég hagyj a kép alján annyi helyet, hogy legyen hely ahol kivezeted a vízet a képből. Rz gyakran jó hatással van az egész összhangjára. Persze ez nem kötelező.
Fotózz RAW formátumban. Dolgozd fel, konvertáld át és ments TIFF formátumban. Kapsz majd egy jó nagy filet. Ami akár 30MB is lehet, de lehet még több is. 16bit-es akár a duplája.
Na mindegy. Az a lényeg ha TIFF-ben mentessz kapsz egy tömörítetlen, adatokban gazdag képfile-t. Amivel nagyon könnyű utómunkákat végezni és szép eredményeket érhetsz el. Pl: Photoshop-ban. Könnyedén tudsz világosítani a sötét részeken és a világos részeken pedig sötétíteni. A szineket is könnyebb kezelni na meg az élességről nem is beszélve.
Remélem nem felejtettem el semmit. Ha kérdésed merülne fel, csak bátran. A mailcímem megtalálod a profilomban.
Erről a képről pedig a következő a véleményem.
Nem igazán kontrasztot növelnék. Nem hiszem hogy elérném vele a célom.
Sokkal inkább mélységet kellene adni ennek a fotónak és dinamikát.
Sötétíteni rajta, mert nagyon világos. Majdhogynem homogén lett a felülete. A fény árnyék hatása majdnem nulla.
Aztán a színtelítettségen növelnék.
A vágás nem lenne rossz, de a jobboldalon a víz nagyon hirtelen van megvágva. A jobboldali csobogót vagy nem kellett volna belekomponálni, vagy teljes egészében szerepeltetni kellett volna.
A fatörzs pedig egyenlőre előttem is kérdéses marad, mert egyenlőre nem igazán tudok vele mitkezdeni.
Most egyenlőre ennyi, de ha kérdésed van akkor kérdezz bátran. Ha tudok, segítek szivesen.
oszkor, nagyon jo osszefoglalo, en is koszonom. A dolgok nagy reszet ugyen ismertem, de egyreszt jol jon igy osszerakva egy temahoz, masreszt a szurke szurokkel ujat mondtal, koszonom. Tegnap csinaltam egy feldolgozast a keprol, pontrol pontra azokat leptem amit irtal :) Mondjuk nem lett tul jo, mert eleg kicsi volt a jpg amivel dolgoztam es sokat kellett elesitenem rajta, illetve lehet a szint is tulhuztam, de a vagas, melyseg stb stimmel.
Érdekes a témafelvetés.
A kompozíció így, ebben a formában nekem is kusza. Olyan nyugtalan. Vagy jobban belevettem volna a jobb oldali csobogót is, vagy - ami még jobban tetszik: csak a bal oldalira koncentráltam volna. Akár álló formátumban. Ezek csak agymenések, nem kell elfogadnod, de jó szándékkal írom.
Jobbra lent kicsit túlexpós, erre Oszkor már írt sok hasznos dolgot.
Az jutott eszembe, hogy az általános szabály s elfogadott helyes út az, hogy ha lágy és nagyon mosott vizet szeretne az ember, akkor először szűkítse a rekeszt akár a végtelenbe s majd csak eztán alkalmazzon teli vagy gradiens szürkeszűrőket. Ez így szép s jó, és tényleg objektíve helyes.
Azonban a minap próbálkoztam az ellentétével. F1,8 + ND8 + cirk pol. Ez a sötétítés elegendő volt a mosáshoz, de a blende miatt a DOF iszonyat szűk maradt. A hatás irtó érdekes, ajánlom kipróbálásra. Ugyanis a lágyság a blurös mosottságban a dof miatt fokozódott, logikus módon. Szinte már tilt shiftes effekt volt a képen. Lehet majd feltöltöm a fotót.
bocsánat az agymenésért, de nézzétek el: ma van az akadémiai évnyitó és már csak pár órám maradt a nyárból (?) :)
A kép megér még pár próbálkozást.
Örülök, Sip, hogy nyitott vagy a véleményekre.
Tisztelettel,
lancaster
Nagyon jó dolgokat javasolt Lancaster. Főleg a sötét szürkeszűrő és a tág rekesz használatával kapcsolatban. Ezt én is szivesen alkalmazom, de már olyan későre járt este, hogy elfelejtettem megemlíteni.
Az átmenetes (gradiens) szűrők felvetése e témák fotózásánál nagyon érdekes. Az átmenetes szűrőkből egész arzenálom van, de eddig mégsem próbáltam ki. Így ehhez nem igazán tudok hozzáfűzni De első adandó alkalommal kifogom próbálni.
Erről a fotóról én is készítettem egy feldolgozást, amit átküldtem a tulajdonosának. Kíváncsian várom a véleményét.
Először is mindenkinek köszönöm a részletes leírásokat!
A válaszok:
Oszkor: végig állványról fotóztam, egy képet elég sokféle expozícióval, itthon választottam ki, hogy melyik a szerintem helyes. Van sokkal sötétebb és sokkal világosabb is. (igazából hdr szeretett volna lenni, de ehhez meg mint utóbb kiderült, nem elég expokülönbséggel fotóztam... majd legközelebb.) A hosszú záridőre törekedtem az elmosódott víz miatt, szürkeszűrőt hiányoltam, de nincs sajátom. Rawban még nem nagyon fotóztam, itt igazából nem mertem, mert féltem, hogy nem lesz elég helyem a képeknek, mivel nem volt hova letölteni a nyaralás alatt.
A sötét-világos részekkel sokat próbálkoztam (ps-ban az árnyékos-világos részekkel), ezek szerint túlzásba estem...
Polárszűrő volt a gépen, sokat kísérlezetem vele.
Remélem hogy nem hagytam ki semmit a válaszból, mégegyszer köszönöm a tanácsokat.
Lancaster: készült többféle vágással kép, csináltam a kicsiről is állóban, amit írtál, de igazából fel sem dolgoztam, mert nem tetszik. Megmagyarázni nem tudom miért.
Amit a tág rekeszről írtál, ki fogom próbálni, amint tudom, de sajna nem jutok el minden nap ilyen helyre.. Neked is köszönöm a tanácsokat mégegyszer!
Ezek után a többi hasonló képemet mégegyszer át fogom dolgozni, utána töltök csak fel (remélem még érdemesnek fogom őket rá találni:))