Részlet Mendele Ferenc: A ráckevei hajómalom címû mûszaki leírásából
" A hajómalom az energia átvétele szempontjából a vízimalom, pontosabban az ún. alulcsapós vízimalom sajátos típusa. Lényegében abban különbözik más vízimalomtól, hogy nem helyhezkötött, a folyóvízen úszó hajóként kezelték, kikötötték, lehorgonyozták. Nem építették partra, tehát nem volt végleges és szilárd összeköttetése a szárazfölddel. A hajómalom helyét változtatni lehet, hogy elõnyös vízjáráshoz, megfelelõ hajtóerõhöz jusson. Télen pedig éppen ezeket a nagysodrú helyeket kell elhagynia, csendesebb, védett "telelõ"-be vonulni, vagy parton vontatni, leszerelve a vízikerekeket, a vízjárót és a megtámasztásukra szolgáló völgyhajót. Õsiségét az mutatja, hogy a természeti erõt: a mozgó víz erejét használta fel munkagépek hajtására, mai ember számára primitívnek tûnõ körülmények között, romlékony faépületben, patriarchális technológiával. Elsõ adatunk errõl a malomtípusról i.u. a VI. sz.-ból ismeretes, Róma ostromával kapcsolatosan. A hajómalmokat általában a szélesebb, bõvizû folyókon építették, nálunk elsõsorban a Dunán, a Dráván, a Maroson, a Vágon és a Tiszán. A századfordulón, pl. még minden nagyobb dunamenti településnél megtaláljuk a hajómalmokat. A jövedelmezõbb és fõleg nagyobb energiával mûködõ gõz, majd villanymeghajtású malmok és az új gépek azonban tönkreteszik a tombácos malmokat."
Perszeeee!!! Nem emlékszem, lehet, hogy írtam már:) 1967-ben vitték el innen, megviselt állapotban volt és azt hiszem az utolsó időben már nem is volt látogatható. Köszi szépen!:))
Egy kis visszapillantás ez a kép!
Komoly dilemmában vagyok, mert az előző képnél már írtam, hogy az, ott, úgy, ismerősnek tűnt, de nem tudom kiokoskodni hogy valóban láttam-e annakidején az eredetit?! (ha igen, akkor is néztem csak, vagy láttam is:))) :))) ) De azért ugye majd kalauzolsz egy malom látogatásra?!
Örülök, hogy láthatom mi is az a hajómalom lényegében.
Nagyon érdekes. Az eddigi fotóidnál mindig csak részlegesen tudtam elképzelni a mechanikáját és sokat gondolkoztam bizonyos részleteken. De ezekre most fény derült, felvilágosodtam!:-)
Köszi a hasznos információkat.
Különleges ez a régi fotó is...
Nem tudom miért gondoltam, hogy mindkét oldalon van (lesz) kerék? Talán a lapátos gőshajók jártak az eszemben. Köszi a képet és a leírást, igazán élvezem a "malomépítésünket":-))
:) Igen nagy hangsúlyt fektettek a hasonlóságra, bár nagyon kevés leírást találtak, főleg a belső berendezésről. Nagyon szeretem én is a régi képeket:) Köszi szépen a látogatást!