A Szent György tér a Budai vár nevezetessége. Balra a Sándor Palota, a mindenkori köztársasági elnök lak- és munkahelye,
középütt a sikló végállomása és a kilátó terasz, jobbra a Budavári Palota "A" épülete, illetve a díszkapu a turul madárral látható.
A tér nevezetessége, hogy 1457-ben itt fejezték le Hunyadi Lászlót, Mátyás király bátyját.
2012-ben pedig az FV tali egyik színhelye. (Kicsit késve, de csak most volt időm elkészíteni a képet.)
Bocsánat, nem voltam egyértelmű. Expozíció-előválasztásnak magamban a záridő elválasztást (tehát az "S" funkciót hívom, mivel úgy jegyeztem meg "anno", hogy az expozíciós időt ezzel rögzítem a gépemen - bocsánat a pongyolaságért! Szerencsére ezekkel a nagyon vad fényekkel ritkán, de találkozom: Ausztriában (ha éppen nem tuhog az eső) és nyitott uszodákban déltájban, amikor minden emberi érzéssel ellentétes módon a verseny folyik. (Sajnos, valami elcsúszott a versenyeken - túl sok a jelentkező, túl sok futamot kell beiktatni, ezért szinte már gakorlattá vált, hogy az előző futam beérkezői a fal mellett kapaszkodnak a kötelekbe, és a fejük felett startolnak a következő sor. Ezzel nincs is semmi baj, csak mindig attól rettegek, hogy valaki megcsúszik, és az alatta levőre esik - onnantól pedig már kiszámíthatatlanok a következmények. Voltam már ügyeletes orvos halálos lovasbalesetnél, nagyon nem szeretnék akár csak egy mjaradandó károsodást "kifogni", ha "mellékesen" az - ingyen bepalizható - orvos is én vagyok a versenyen. Szóval az, hogy sokszor déli 12 órakor is versenyeznek, az nem meglepő). Visszatérve: nem gyakori ez a nehezen kezelhető fénymennyiség, de akkor nagyon kellemetlen. (Nem véletlenül cserélgették a jó osztrák szonszédok az UV szűrőt a szürke szűrővel a versenyen). Köszönöm a véleményedet, megerősítettél, és olvasom a linket!
Van olyan hogy blende előválasztás (A) és van olyan záridő előválasztás (S).
De mi az hogy expozíció előválasztás???? Olyan nincs is…
A leggyorsabb zár a legszűkebb rekesszel kombinálva az már nagyon durva. Kissé nehezen hihető, hogy azzal együtt is túlexponált a kép alapérzékenységen. De Te voltál ott és ha így volt, akkor így volt.
Ebben az esetben mindenképp szerezz be egy ND szűrőt.
Egy. Tudod jól, mennyire megkínlódtál a fedett uszodás képeiddel… tehát sokkal jobban jársz, ha a mi amatőr gépeinkkel nyitott uszodában fotózol. És ha a verőfényes nyáron a nyitott medencénél túl sok a fény, akkor bizony muszáj az ND.
Kettő. A maximális rekesz eleve nagyon nem ajánlott, mert brutális mértékben rontja a képminőséget. Az f/16 és szűkebb értékeknél már elég nagy a gáz. Még a drága minőségi optikák esetében is. Ha viszont nem rekeszelhetsz be és sok a fény, az megint az ND szűrő felé vezető út.
Az uszodás képeidnél persze csak akkor használd a szűrőt, ha előáll ez az extrém eset, hogy olyan sok a fény, hogy a leggyorsabb zár mellett is túlexponálsz - alapérzékenységen.
A programautomatikát jobb is hogy nem használod. Némi túlzással az a tudat nélküli szőke nőknek van kitalálva, akik semmit sem értenek hozzá, csak a gombot nyomják. Nem azért vettél drága cuccot, hogy feladd a kreativitást és a gép döntsön helyetted.
Végül, de nem utolsósorban, az ND szűrőkkel kapcsolatban olvasd el ezt:
Túlexponáltak lettek, mivel a leggyorsabb idő és a legszűkebb rekesz kombináció kellett volna ott, ahol a Nap direktben sütött, és ez nem volt elég ott, ahol árnyék volt. Lehet, hogy a program-automatika ebben az esetben segített volna, de azzal általában rossz tapasztalataim vannak, mert úgy érzem, hogy inkább az expozíciós időt állítja, és nem a blendét. A képeket expozíció előválasztással szoktam csinálni, és igyekszem - amennyire lehet - rekeszelni, mert azzal próbálom kiemelni az úszót, s ezek az igények egyszerre nem valósulnak meg. Lehet, hogy nem szürke szűrő kell, hanem valami logikus kompromisszum?
Jó, hogy szóba hoztad, anno amikor aktuálisak voltak ezek a képeid, akartam ezzel kapcsolatban írni, csak hát őszintén szólva elfelejtettem…
De mielőtt válaszolnék, előbb kérdeznék: Egész pontosan, mi volt a gondod a sok napfénnyel? A tükröződés és a becsillanás, illetve az ezek által okozott kiégés, vagy pedig egyszerűen túlexponáltak lettek a képek, mert hosszú volt még az 1/8000-as záridő is? Ugyanis a D7000 max. ennyit tud. De az E-520 max. 1/4000-re is rendkívül gyors…
Ne haragudj, hogy itt kérdezem: Most nyáron több alkalommal kellett sajnálnom, hogy az ISO 100-nál alacsonyabb értéket nem tudok beállítani sem az Olympuson, sem a Nikonon, mert a napfény olyan mennyiségben zúdult le, és víz még fel is erősítette, hogy nagyon nehezen tudtak a gépek "megküzdeni" vele, illetve az utómunkában nagy küzdelmeket kellett folytatnom. Érdemes egy "rendes" szürke szűrőt szerinted beszereznem, vagy ez csak kivételes időszak volt? Ha pedig az a véleményed, hogy "jó ha van a háznál", akkor maradhat az automata fehéregyensúly a gépen?
Köszönöm a látogatást és a véleményezést, nagyon örülök a tetszésednek! Annyit pontosítanék, hogy a szűrő "csak" átmenetes szürke, nem pedig "rendes" szürke. De nagy hatása van a fotókra, mert csak az eget szűri, kiegyenlítve a túl nagy fényességkülönbséget.
Azt hiszem, hogy nem kell ezen a képen sokat magyraázni, akinek szeme van a látásra az csodálja. Tökéletes. (Most gondoltam végig, hogy talán nem is láttam szürke szűrős képet, vagy ha igen, nem tudatosodott bennem, pedig ez a kép mindennél jobb "reklámka". Gratulálok és 5 pontot is küldök.
Hello Bringas!
Szep ez a fotodis, a szurok nagyon szepen kihozak a szineket. Nameg persze a fokusz es a szerkesztes is a hejen van. Grat a nap kepehez!
Bizony a szűrő sokat segít, nélküle kiégnének a felhők, vagy alexpós lenne, ami alattuk van. Köszönöm az értékelést, igazán örülök, hogy elnyerte a tetszésed!
Már kicsiben látszott, hogy "Bringás" kép lesz. :)
Szerintem egyedüli módon hozod így az eget, gondolom a szürke átmenetes szűrő sokat segít. Nem igazán tudok mit mondani, mert remek kép, minden szegletében. Gratulálok!
Panoráma, miként azt a kulcsszavaknál jeleztem, 7 vagy 8 kockás, fejből már nem emlékszem pontosan. Köszönöm az elismerést, nagyon örülök, hogy tetszik Neked!
Igazán jól sikerült, látványos fotó. Élethű színek, részletgazdagság jellemzi. A felhők és a kék ég ezen a képeden is nagyon jól néz ki. Több képből raktad össze vagy belefért egybe vágással? Gratulálok a nap képéhez!
Szia!Ezen a fotón van mit nézni!Valóban nagyon részletgazdag.Ez az átmenetes szűrő hihetetlen jót tesz a felhőzetnek,kontrasztossá és élettelivé varázsolja!Tetszik!
Üdv.
Mindkettő. Ez eleve egy nagyon jó kit objektív. A leméretezéskor viszont mindig csökken a képek élessége, amit egy szelektív és finom utóélesítéssel mindig korrigálni szoktam. Amúgy ha egy kép eredendően életlen, azt semmilyen utólagos bűvészkedéssel nem tudod élessé varázsolni. Köszönöm szépen az értékelést, örülök, hogy ennyire tetszik Neked! Lehet, hogy ez jobb az előző feltöltésemnél, viszont meglehetősen érdektelennek bizonyult…
Huu ez igen en csak szeretnek ilyen kepet kesziteni egyelore nalam mesze felulmulja a lepkes kepedet gyonyoru orakig tudnam nezegetni minden apro reszletet enyire jo ez az objektiv vagy utolag elesiteted igy ki ? BOCS HA HULYESEGET KERDEZEK meg eleg kezdo vagyok .Udv tovabbi szep fenyeket