Nem úgy értettem Mester! Én is belenyúlok a képeimbe, de némelyik kép már a digitális illusztráció határait súrolja.
Én csak azt mondom, hogy törekedni kell a helyszínen a minél jobb expóra. (Egy pályázaton kemény szabályok vannak, és meg van szabva az utómunka határai. Esetleg ha valaki később benevezne egy ilyenre. Sose lehet tudni előre.)
üdv.
Raptor azért érdekes amit mondasz mert ideális fényviszonyok a legritkábban vannak, vagy csak én vagyok mindig elégedetlen. Én főleg panoráma képeket készítek teljes kört így a fényviszonyok még nappal is mindig rosszak valamerre de ez adja az érdekességét a dolognak. Ezt csak azért írom mert az általad említett "utólagos agyonpiszkálás " képeim alapját képzik. Sajnos annyira rossz a dinamikája ezeknek a digitális gépeknek hogy ha "rendes munkát " akarunk kiadni a kezünkből muszáj az utómunkát felvenni a folyamatba. Én még egyetlen profit nem láttam aki a nyers képekkel villogott volna nagyságát hirdetve. Ez persze csak az én véleményem és nem erőltetem rá senkire a dolgot de mivel ismered a képeimet tudod miről beszélek.
Még egy dolog: az "én nem a photoshop-al fotózok" mondás a világ legrosszabb dumája :) pedig sokan emlegetik.
üdv.Laci
Ha megpróbálod elképzelni, milyen lehet a valóságban, amikor a Nap még fönn van és ilyen sok és friss hó borít mindent, akkor bizony arra jutsz, hogy az a hófelszín sokkal világosabbnak látszott, mint a fotón.
De a fényképezőgép itt egy elég lehetetlen feladatot kapott. A Nappal szemben kellett fotóznia úgy, hogy a Nap közvetlenül benn volt a képben. Ezzel előállt az oly gyakori és megoldhatatlan helyzet:
1. Az ég helyesen exponált, a táj viszont bebukik, sziluettes lesz.
2. A táj helyesen exponált, az ég viszont totál kiég.
A fényképezőgép az első lehetőség mellett döntött, az ég gyönyörű. A táj pedig csak azért nem bukott be, mert fehér hó borította, különben valószínű sziluettes lenne ebben a helyzetben. Az alulexponáltság mértékét jól jelzi, hogy a Nap körüli fehéres! felhők egyáltalán nincsenek kiégve. Különösebben tehát nincs mit feldolgoznom a képen, a fotózást csináltam volna másképp. Ha most utólag fölemelem az expozíciót, akkor megsütöm az eget. Az sokkal rosszabb döntés. A kész képpel már csak annyit lehet tenni, amire Te is céloztál: ha megvan az eredeti raw fájl, akkor egy finom HDR kidolgozás, a sötétebb területek előcsalogatása. Utólag én se tudnák mást, kísérleteznék a HDR-el, hogy a természetesség megtartása mellett lehet-e a tájra plusz fényerőt hozni. De ez szép a kontrasztokat sajnos eltüntetné. Más lenne a helyzet, ha nem lenne benne a Nap, akkor a rawból lehetne simán +expókorrekcióval előhívni.
A fényviszonyokkal szerintem különösebb baj nincs, nagyon szépek tudnak lenni a havon a súrlófények. Az ellenfény remek hangulatot hoz. Én ezt a képet átmenetes szürke szűrővel készítettem volna el, ami több fényt engedett volna a tájra és kevesebbet az égre. Továbbá a kép elkészülte után vártam volna még néhány percet, hogy a Nap eltűnjön a fák mögött és megismételtem volna a fotót természetesen továbbra is a szürke átmenetessel. Ha a Nap nincs benne közvetlenül, akkor a fényképezőgép számára ez már nem az a rémálom helyzet lenne, mint amibe itt belekényszerült. Valószínűleg elég lett volna a dinamikaátfogása egy gyönyörű expozícióhoz égen földön egyaránt.
Köszönöm a vélemyényt, és örülök, hogy tetszik Neked a fotó, próbáltam én is javítani rajta, de olyan nagyon már piszkálni nem akartam, több expo is készült de ezt találtam használhatónak.
Érdekes hogy a nap halo-t senki nem említette pedig a legszebb része a képnek és egy gyenge felső érintő is van. Az hogy ez ilyen szépen látszódjon alul kellett exponálni de utómunkával lehetett volna kicsit korrigálni.
Gratulálok a képhez, méltán lett a nap képe.
- kár hogy ilyen talányos a neved, szívesen belinkeltem volna kedvenc FB oldalamra -
üdv.AllA.
Itt mondjuk nem várható el a nagyon fehér hó mivel nem érte napfény. Egy expóból annak ellenére jó felvétel. Esetleg kellett volna még egy, az előteret kiexponálni és összedolgozni, de az már másik kép lenne. Talán nem is adná vissza a hangulatot. Itt gondolom a fotós a napot vette figyelembe elsősorban, hogy ne legyen nagyon kiégetve a környezete.
Ötletként írom, hogy megpróbálhatnád ezt a képet feldolgozni, hogy mi lenne a helyes szerinted. Biztosan sokunkat érdekelne, mivel nehéz téma.
(Mondjuk az igazi az lenne, ha jók lennének a fényviszonyok, nem pedig utólag agyonpiszkálni a képet.)
Szép és hangulatos téli fotó, remek színvilággal. Igen jó ez a kompozíció, azonban ez a kép is alulvilágított. Ezzel kapcsolatban szeretnék megosztani veled alább néhány gondolatot.
Hasonló fotózási szituációban nem árt ha tudod a következőket: A havas, jeges tájak, városrészek, vagy más havas motívumok fotózásánál gyakran okoz expozíciós problémát a sok fehér felület. A hóról és a jégről ugyanis túl sok fény verődik vissza, ami megzavarja a fényképezőgépek fénymérését. Így aztán a téli képek készítésekor az addig tökéletesen működő automata expozíciós beállítások gyakran csődöt mondanak. Mindegy, hogy a záridő-, vagy a rekesz-előválasztást, illetve a programautomatikát használod. Sőt, még a teljes manuális módban is hibásan fogsz exponálni, amennyiben a beállításaiddal a fénymérő által jelzett adatokat vesszed alapul.
Az egyik leggyakoribb probléma, hogy az elkészített képeken a szép fehér hó, szürke árnyalatban látszik, a nem havas részletek pedig alulexponáltak. A fényképezőgép működése ebben az esetben nem felel meg az elvárásainknak, hiszen a hó és a jég fehér, tehát a kép alulexponáltnak számít majd.
A jelenség oka a fénymérő működésében keresendő, illetve abban, hogy a havas, jeges környezet miképpen csapja be a fénymérőt. A fényképezőgépek fénymérője a témáról visszaverődő fény mennyiségét méri, és ez alapján tesz expozíciós javaslatot. Csakhogy a fénymérő úgy van bekalibrálva, hogy közepes világossággal jelenítse meg a témát. Magyarul a gép gyárilag úgy van beállítva, hogy mindig átlagos témát tételez föl.
Ez a bizonyos "átlagos téma" pedig a rá eső fény kb.18%-át veri vissza, ami a közép-szürkének felel meg. A fénymérő mindig ezt a 18%-os visszaverést tételezi föl. (Amúgy a 18% nem véletlen, a zöld növények is ennyi fényt vernek vissza, és a tiszta kék ég világossága is megfelel a 18%-os közép-szürke felület által visszavert fénymennyiségnek.) Persze a mai modern gépek sokzónás, intelligens fénymérői a legtöbb speciális esetben egész jól elboldogulnak. A hó azonban szinte mindig kivétel. Ha a fénymérő olyan témával találkozik, amely a feltételezett 18%-nál jóval több (vagy kevesebb) fényt ver vissza, akkor hibás javaslatot fog tenni.
A havas táj a fentiek kitűnő példája. A hó attól függően, hogy mennyire friss, a ráeső fény 40-85%-át veri vissza!! Ha a fénymérő ezt 18%-nak veszi, vagyis a mérés során azt feltételezi, hogy a téma színe, és ennek megfelelően a visszaverődő fény mennyisége is átlagos, akkor azonnal bekapcsol a "kiégésriadó". Egy középszürke témáról ennyi fény az nagyon sok, tehát azonnal megy a parancs, csökkenteni kell az érzékelőre jutó fényt, nehogy a kép vészesen kiégjen. A hó azonban nem átlagos, hanem fehér. Így az automatikára, illetve a fénymérőre hagyatkozva a fehér táj alulexponált, középtónusú (szürke) lesz. A gép teszi a dolgát és a havat kihozza a szerinte "elvárt" középszürkére.
A legegyszerűbb megoldás, ha a fotózáskor expozíció korrekciót állítasz be. Ez a gyakorlatban plusz 0,3 - 2 fényérték is lehet a körülményektől függően. (A hó 40-85%-os fényvisszaverési rátája is igen tág tartomány.) Vedd tehát figyelembe, hogy a hó fényvisszaverő képessége változó, ami függ a megvilágítástól, és attól is, hogy milyen régi. Gondold át, hogy hogyan szeretnéd a havat megjeleníteni és ennek megfelelően állítsd be az expókorrekciót. Arra kell csak vigyázni, hogy ne égesd ki a havat. Érdemes figyelni erre a fotózáskor, vagy utólag a raw előhívásnál.
Szép, színekben részlet gazdag fotó.
Szép az égbolt, mind színekben mind a fátyol felhők által.
Jó keretet ad a képnek a baldoldali havas fák és a jobb oldali kőfal.
Tetszik nekem,igazán szép hangulatos téli kép,Jó a kompozíció,az út egyik oldalán korlát és másikon a régi ko fal szépen vezetik a nézot,jó expozíció-a lemeno nap is jól sikerult