A képpel segítséget szeretnék nyújtani Sopaninak, és talán ötletként is szolgálni mások számára.
Többször beszélgettünk már arról, miként lehet beltérben átmenetes háttereket létrehozni, kiváltva a kartonlapokat. Itt most még bokeh-t is fotóztam a képre, de persze megoldható becsillanás nélkül is, ha az nem illik a főtéma mögé.
A leírást és a werk fotót az #1. hsz. alatt olvashatjátok
köszönöm a hosszas elméleti leírást, bár vaku témában, azért nekem is van némi tapasztalatom, mondjuk ez az alufóliás megoldás mindenképp újdonságot hordozott, ezért is kérdeztem bele, hogy teljesen tiszta legyen a kép.
Úgy-úgy, jól mondod. Ha a háttér agyonnyomja a főtémát, az nem szerencsés. A vaku túl közel volt a fóliához, tehát vissza kellett venni a teljesítményét. De messzebb sem rakhattam, mert a virágot nem érhette a fénye.
Igen, egyszer villant a vaku. Többszörös villanásnak (ilyen mozdulatlan kompóban) csak akkor lenne bármilyen hatása, ha a villanások között áthelyezném a vakut, hogy a fény iránya változzék. (Erre mondjuk elég is lenne a 4 mp.) Fényirány változtatás nélkül a többszörös villanás pont olyan lenne, mint egyetlen nagyobb erejű. Mozgásnál persze más volna a helyzet.
igazából a hátsó redőnyre való szinkronizálást azért kérdeztem, nem a mozgás miatt, hanem, hogy tehát nem többszöri vakuzás, hanem egyszeri.
és azért kellett levenni a vakuteljesítményt, hogy az alufólia ne verje nagyon vissza a virágra a fényt?
- Statikus mozdulatlan téma, minden áll a kompozícióban, mozgás kizárt. Ezúttal tehát tök mindegy volt, hogy első vagy hátsó redőny. Nézd meg a werk képen, hogy a vaku csak a hátteret éri, a főtémát nem.
- A 4 mp-re a választ az #1. hsz. elején olvashatod és a werk képen láthatod, hogy milyen sötét volt már a szobában. Az ablakot nézd.
- Nem gondolod rosszul. Vaku nélkül is látszana a fólia, valószínűleg egy elmosott szürke masszaként. Ennyire lenne elég a környezeti expó. (Fénymérés spot a fehér sziromra!) A vaku sacc/kb. a háttér expozíciójának a 90%-át adhatta. Vagyis úgy fölülírta a környezeti fényeket, mintha azok nem is lennének. Lényegében ott csak a vaku fényét látod.
Ugyan nem kérdezted, de az egésznek a lényege: a virágra puha, lágy fény kell, kemény fényeket nem kaphat, hiszen az agyonvágja. Vagyis nem érheti a vaku. A becsillanáshoz viszont kemény és (relatíve) erős fény kell. A szoba puha fényei alkalmatlanok rá. Tehát a hátteret vakuval kell exponálni. E kettős megvilágítással (+ a vaku fény színezésével) érem el a kívánt célt: egy finom virág a hajnalra hajazó háttérrel kombinálva.
csak egy kérdés ehhez. a rendszervakut a hátsó redőnyre szinkronizáltad ilyenkor?
igazából a 4mp-t nem értem, mert ennyi idő alatt az alufólia is látszódik a képen szerintem, és nem csak a vaku villanása során exponálódik bele a képbe, vagy rosszul gondolom?
Pontosan. Ez egy színtiszta periszkóp. 360 fokban körbe-körbe lehet tekergetni. Sőt, még 2,5-szörös nagyításra is képes, (mindegyik) ha bekapcsolod rajta ezt a funkciót. Ez teszi lehetővé, hogy a manuál fókuszt precízen elhelyezd a makródon.
Nem mondanám.
Phottix 23 000 Ft
Polaroid 39 000 Ft
Gyári Canon 64 000 Ft
A gyári Nikon viszont valóban olyan drága.
A szögkereső viszont pont az a fotós kiegészítő, amiből az olcsó, noname termék is tökéletesen megfelelő. A képalkotás folyamatában nem játszik szerepet. Arra az egyre kell figyelni, hogy kompatibilis legyen a gépvázzal, vagyis ha leveszed róla a szemkagylót, akkor a mögötte lévő sínre passzoljon a szögkereső.
A funkciója egyértelmű volt a kép alapján, csak nem tudtam, mi a neve. Igen, nálam is volt olyan, annyira lent volt a gép, hogy a keresőt nem tudtam már használni, live view képen tudtam csak komponálni úgy, ahogy. Na, akkor jól jött volna nagyon. Köszönöm ismételten!
Szögkereső a neve. Lényegében egy periszkóp. Lehetővé teszi, hogy ne kelljen lehetetlen testhelyzetben kuporogni a fényképezőgép mögött, ha a keresőbe akarsz nézni. Igazából nem is ilyenkor van jelentősége (bár a szobában is kényelmes) hanem természetmakrónál, amikor a szabadban olyan alacsony nézőpont kell a jó kompóhoz, hogy gépváz gyakorlatilag a talajon van. Olyankor lehetetlen belenézni a keresőbe. Ha a gépvázadnak kihajtható LCD kijelzője van, akkor a szögkereső fölösleges. Az enyémnek sajnos nem hajtható ki.
Valahogy ezt a fotót eddig még nem néztem, vagyis nem olvastam a hozzászólást. Nagyon ötletes, már ki is próbáltam. Holnap feltöltöm az eredményt!:) Köszönöm!!!
Tanulságos, különösen a két képet együtt nézve, és a nagyon részletes magyarázatot is elolvasva. Köszönjük, Mester, figyelembe vesszük, ha háttér-gondjaink vanak (márpedig bent általában vannak).
Teljesen igazad van, nem lett elég éles és a kompozíción, szerkesztésen is lehetne még csiszolni. Ez a kép azonban a háttere miatt került feltöltésre, hogy segítséget, ötleteket adjon másoknak az #1.hsz. alatt leírtak szerint. Köszönöm szépen a véleményt!
Köszönöm a kedves szavakat, igazán örülök, hogy ez a véleményed! Anno én is sok segítséget kaptam, ami bizony jól esett. Nem gondolom, hogy a tudást titokként kéne őrizni, de tudom, hogy nem mindenki osztja meg szívesen.
Szép fotó. A mélységélessége nagyon jó lett, nekem talán egy picike élesítés hiányzik. A szerkesztésnél én egy picit balra vittem volna még a virágot, nem vágtam volna le a szírmot. A színei szépek.
Szia Csaba! Nagyon örülök, hogy a műhely titkot bemutattad, engem is nagyon érdekelt és a mai napig is érdekel a tárgy fotózás. A segítség nyújtást nagyra értékelem, nagyon hasznosnak találom. Külön örülök annak is, hogy ilyen részletesen leírtad. Ki fogom próbálni!!! Üdv.
Akkor csak egy tippem van, ha a werk fotódat összehasonlítom az általam elrendezettel, nekem a kamera középpontja meg a vakué egy V szövet zár be nálad nagyjából egy irányba néznek, így lehet nálam a lencsére verte vissza a fényt a fólia ezért csillant víz nélkül.
Szerintem annyi, hogy csak direkt fényt kapott és azt is több irányból: kamera vaku, lámpa, plusz 2 fehér papír is volt a vakunak ellentétes oldalon, hogy verjen vissza fényt. De jobb is szerintem így hogy csillant. :)
Érdekes, én víz nélkül nem tudtam becsillantani a fóliát. Köszönöm a kiegészítést. Ha messzebb viszed a fóliát, akkor talán nem fog becsillanni? De lehet hogy azért jártam így, mert én még nappali fényben fotóztam?
Üdv!
Hasznos praktika, már ki is próbáltam, igaz csak egy 5ft-ossal. Rendszer vaku hiányában egy kamera vakuját használtam, külső fény ilyenkor már nemigazán van úgyhogy lámpafény maradt csak. Nekem becsillannt az alufólia, igaz én 55mm-es obival próbáltaltam így kevésbé mosta el a hátteret. Köszönöm hogy megosztottad velünk. :)
Szia Csaba ! Nagyon köszönöm ,hogy segítesz ! Annyira megleptél ,hogy per pillanat még értelmesen irni sem tudok:) Hálás vagyok Neked és tanácsod alapján próbálok képet készíteni.Most már tudom,hogy Rád számithatok és mivel nem tartom magam "nyalizónak" ezt szivből írom !!! Üdv Anikó
Köszönöm, hogy írtál! A kipróbálással kapcsolatban jól meg is leptél, nem gondoltam volna, hogy téged is érdekelhet egy hasonló kép elkészítése:) Addig is kíváncsian várom.
A hátteret egyszerű konyhai alufólia szolgáltatja, melyet vakuval világítottam meg. A vaku úgy lett elhelyezve, hogy fénye ne érje a főtémát, csak a háttérben lévő fóliát világítsa meg. Magát a főtémát az ablakból beszűrődő kevéske fény világítja, ezért lett ilyen hosszú a záridő. Ez a fény értelemszerűen szórt és puha.
A vaku fénye viszont kemény, nem lett lágyítva. A kemény fényre a bokeh létrehozása miatt volt szükségem. A szín a vaku elé helyezett műanyag narancssárga színező fóliának köszönhető, ami elszínezte a vaku fényét. A háttér színe így tetszés szerint változtatható, csak az igénynek megfelelő színű fóliát kell a vaku elé helyezni.
A becsillanások pedig attól keletkeztek, hogy a képen látható spricnivel vizet permeteztem az alufóliára. Ha valaki nem akar bokeh-t a képre, csak egyszerű színátmeneteket szeretne a háttérben, akkor ezt a vizes cselekedet hanyagolja. A fóliát ilyenkor célszerű messzebb helyezni a főtéma mögé, akkor biztos nem lesz becsillanás. Ez esetben szükség szerint lehet a vaku fényét lágyítani is.
Az alufólia önmagában nem fog becsillanásokat okozni. Az alufólia azért kell, hogy fölvegye és visszaverje a vaku fényét. Vetítővászonként működik. Az ezüstös alufólia pont olyan színűvé lesz, amilyen színű fénnyel megvilágítjuk. A színátmenet pedig attól keletkezik, hogy a gyűrött felületéről pontról pontra eltérő erősségű fény érkezik a kamerába. Érdemes tehát a fóliát meggyürkészni egy picit.
A háttér fényességét is tetszés szerint lehet változtatni, hogy a lehető legjobban harmonizáljon a főtéma fényességével. Ehhez természetesen a vaku villanásának ez erősségével kell variálni.