Köszönöm szépen a témát kimerítő válaszod! Egyszer kétszer át kellett olvasnom hogy értelmezni tudjam, de hurrá, siker! Már csak eszemben legyen és alkalmazni tudjam, mikór szükség lesz rá, de ez már az én saram! Köszi mégegyszer, üdv!
– a beállított rekesztől (minél tágabb, annál kisebb lesz a mélységélesség)
– a tárgytávolságtól (minél közelebb mész, annál kisebb lesz a mélységélesség)
– az objektív gyújtótávolságától (minél nagyobb a gyutáv, annál kisebb lesz a mélységélesség)
– az érzékelő méretétől (minél nagyobb az érzékelő, annál kisebb lesz a mélységélesség azonos felbontásnál)
Ebből gyakorlatilag csak az utolsóra nem vagy befolyással. Tehát, a szépen mosott háttér érdekében állíts tág rekeszt, menj minél közelebb, ha cserélhető objektíves géped van, akkor tégy föl nagy gyutávú objektívet, ha nem cserélhető objektíves géped van, akkor zoomolj rá és kapcsold be a makró üzemmódot!
Sokan tévesen túl nagy jelentőséget tulajdonítanak a rekesz értékének. Nem árt tudnod, hogy a fenti felsorolásból a tárgytávolság és a gyújtótávolság az, ami a legdrámaibb módon befolyásolja a mélységélességet, s bármilyen furcsán hangzik, a blendének van rá a legkisebb hatása. Ha tehát mosott hátteret szeretnél, azt csak a rekesszel nem fogod tudni elérni. Elsősorban a tárgytávolsággal, illetve a gyutávval játssz!
A mélységélességet ugyan nem befolyásolja, de mosottabb lesz a háttered, ha a fentieken kívül úgy igyekszel komponálni, hogy a főtéma mögött minél messzebb helyezkedjen el az adott háttér.
A zajosodás mértéke ezzel nem változna. Ha nagyobb mélységélességet alkalmaztam volna, (azaz jobban berekeszelek, vagy messzebbről fotózok) akkor érelemszerűen a háttér is valamennyivel részletesebb volna. Éles persze akkor sem lenne, csak kevésbé lenne mosott.
Köszönöm az értékelésedet, örülök, hogy elnyerte a tetszésed! Megoldható lett volna nagyobb mélységélességgel is, ez némileg a háttér rovására ment volna.
Állványról és távkioldóval:)
A háttér pedig pontosan egy napsütötte erdő:)
Lejjebb kellett volna fordítanom a kamerát, akkor javult volna a kompozíció. Köszönöm szépen az értékelést, örülök, hogy így is tetszik Neked!
Kiváló élesség, színek, kompózíció, bár jobb lett volna ha a mélységbe teljesen benne van az egész ág! Alul és felül látok egy kis mosottságot! Bár lehet butaságot beszélek és kivitelezhetetlen, de tudod hogy nem vagyok egy szakértő, és fotós mester! Mindez akkor sem von le a kép értékéből, mert így is nagyon szép, kiváló fotó! A tőled megszokott minőség! Szép napot, üdv!
Annyira gyönyörű éles és látványos zuzmót fotóztál, de én is éreztem valami hiányt , annak ellenére, hogy a háttér is szép,
de semmi nem jutott eszembe ( max egy Őszapó jól mutatna rajta:)) de alább miau 16: 9 képaránya nagyon tetszik ...és a kép is
gratulálok!
Kicsiben nem tűnt érdekesnek, de nagyban megnyitva lenyűgözött a kis zuzmók részletessége. Mint a kis sárga virágok. Hogy készítenek az emberek ilyen éles képeket? :)
A háttér nagyon szép sávos, mint egy napsütötte erdő, de kicsit szűknek érzem alul a szerkesztést és túl szellősnek fent. 16:9 arányban megvágva talán feszesebb lehetne?
Szia Csaba! Kiváló az élesség, nagyon szép részletes a zuzmó, a háttér is szépen mosott.
A kompozícióról nekem is hasonló a véleményem, mint Istvánnak. Túl sok lett a felső üres terület, az ág pedig egy kissé a kép aljára szorult. Ha a felső részt is meg tudtad volna tölteni valami tartalommal, akkor talán indokolt lenne az ág ilyetén elhelyezése...és itt most nem is bokeh-ra gondolok, amikor a háttérről írok...az szerintem itt kevés lenne, bár esztétikailag még javulna a kép, viszont az sem tudná egyensúlyba hozni a kompozíciót...talán ha egy másik ág is futna nagyjából párhuzamosan a háttérben, elmosódva, vagy nem tudom mi, de ha már ilyen alulra, közel a képszélhez képzelted el az ágat, akkor mindenképp kéne valami a felső részre is, h egyensúlyba tartsa a képet. Persze ahogy alább írják, egy átlós kompó is elképzelhető, azzal is javulna a helyzet...de én úgy gondolom, h egy zuzmós ág átlósan elhelyezve sem eredményezne egy túl érdekes kompozíciót, képet. Nem tudnám én sem megmondani, h hogy lehetne/kéne megfotózni egy ilyen ágat ahhoz, h érdekesebb legyen, így nem is okoskodnék tovább.
A legjobbakat! István
Szia, Nagyon szép részletgazdag fotó, gyönyörűen mosott színháttérrel. Különösen jól mutat a zuzmók árnyalatos színei, amely összhangban a háttér színvilágával. Az átlós szerkesztés tetszetősebb lenne, de így is remek kompozíciónak tartom. Üdv.
Szép részletes lett, remek színekkel. A kompóval nem vagyok teljesen kibékülve, nézni kell hogy szokjam. Mondjuk rohadt nehéz egy ágat jól elhelyezni, a zúzmós képemnél én az állót választottam. De nem tettem fel, mert annyira nem nyerte el a tetszésemet az én szerkesztésem sem.
Ó dehogy, úgyis tudod, hogy nincs ezzel nekem semmi bajom:) Nagyon korrekt, és bőséges értékelést írtál, amit köszönök neked.
Igazából ezt a kompozíciót képzeltem el, bár nem septében készült, mert szépen beállványoztam:) …de kezdem belátni, hogy bizony igazad van, jobb lett volna egy kicsit lejjebb mozdítani a kamerát. Legközelebb majd jobb lesz, ez szerencsére ismételhető téma, csak egy zuzmós ágat kell keresni hozzá, meg szép fényeket.
Szia. Előre mondom nem fogsz szeretni. :) Itt van ez a tökéletes, mondhatnám brilliáns minőségű fotó, párját ritkítóan részletgazdag fő témával és pazarul mosott, színeiben is élményszámbamenő háttérrel - de az ág _szerintem_ túlságosan lecsúszott a kép aljára, a szemem sokallja fent az üres teret. Azt gondolom, hogy az ág baloldalát talán átlóból akartad indítani, csakhogy fölfelé ez nem követi az utat hanem átcsap vízszintesbe. Nyugodtan fordíthattál volna a vázon annak érdekében hogy az átló határozott legyen, mert így az az érzésem, nekem mint nézőnek, hogy sebtében lett lekapva ez a csodás ág.