Kicsit későn vettem észre... pedig remek fotó, nagyon szép a tükröződés és az élesítés egyaránt pontos. (Számomra az, hogy a tükörkép egy kicsit talán életlenebb - vagy ki tudja? - nem hiba, hanem inkább a realitás megtartása). Na, ez is egy olyan téma és ábrázolás, amihez fotós szem kell. Gratulálok és egy ötöst is küldök.
Igen a kastélyos képre gondoltam, de azt hiszem van még mit gyakoroljak. Mindenesetre magamnak megpróbálom a tető éleit és a felhőt leradírozni, remélem menni fog. Üdv.
Ha a kastélyos képre gondolsz, annak szerintem tökéletes az élesítése, egyedül a tető éleit radíroztam volna vissza. Na meg persze az ilyen felhőtlen eget is mindig leradírozom, hogy ne zajosodjon. Azon úgysincs mit élesíteni.
Szia, Kipróbáltam a PS-ben az útmutató alapján az utólagos élesítést a most beküldött fotón, egyenlőre a kép a teljes kép terjedelmére. Lehet, hogy nem tökéletes, eléggé bátortalan voltam az élesítést illetően, egy képet töröltem is (egy-két pontom bánja). Remélem a képrészlet utóélesítése is menni fog. Üdv.
Köszönöm a felvilágosítást, úgy gondolom, hogy a mérési módot fotózáskor teljes (mezőre) állítottam, tehát nem egy pontra fókuszált, hanem több mérési pontra, így akkor jól alkalmaztam a mérési módot, de a blende állítást viszont nem.
Még megjegyezném a fényméréssel kapcsolatban utána nézek, hogy a gépemen van-e Matrix fénymérés, az viszont biztos, hogy a legtágabb blendét használtam körülbelül egy méter távolságra, így már értem, hogy miért lett életlen a tükörkép.
Szia Bringás! Igazán nagyon-nagyon köszönöm a részletes leírást Ps szelektív utóélesítéséről, számomra nagy segítség. A leírás alapján pontról pontra megpróbálom egy fotón a műveletet végrehajtani, most még bonyolultnak tűnik, de remélem, hogy sikerülni fog, természetesen, ha gondom lesz, akkor jelzem feléd, és még egyszer köszönöm a segítségedet. Üdv. Ili
Én mindig a matrix fénymérést használom, átlagolónak is hívják. Lényeg, hogy azt a módot válaszd, amikor a teljes képmezőn történik a fénymérés. Portré kivételével ez tökéletes.
Szerintem azért nem lett éles, mert egyszerűen nem fért bele a mélységélességbe. Szögből, közelről és valószínűleg a legtágabb blendén (bár az optikát nem jelzed) fotóztál. Ezek együtt kis mélységélességet eredményeznek.
A leírást pedig itt küldöm.
Szelektív utóélesítés Photoshopban
A leméretezés során a képek veszítenek az élességükből. Minél nagyobb arányú a leméretezés, annál nagyobb lesz az élességvesztés. Amennyiben az eredeti fotó éles volt, akkor az utóélesítéssel tökéletesen vissza lehet hozni az elveszett élességet, sőt szükség szerint, az eredetinél némileg élesebb kép is előállítható. Ez a leméretezés utáni élesítés az ún. utóélesítés.
A helyzet az, hogy az utóélesítés meglehetősen szubjektív megítélésű dolog. Úgy is mondhatnám, ízlés kérdése, hogy kinek mekkora élességű kép hat tökéletesnek. Amit az egyik fotós jónak vél, azt a másik még élesítené. Azt mindenesetre fontos még az elején leszögezni, hogy az utóélesítés nem csodaszer. Egy életlen fotó, vagy képrészlet semmilyen bűvészkedéssel sem tehető élessé. Az életlen kép rontott, akármilyen csodás pillanatot örökít is meg, ezt tudomásul kell venni.
A másik fontos tény, hogy az utóélesítéssel is könnyű túlzásokba esni. Ennek pedig igen csúnya vége van. Szó szerint. A túlélesített kép szemcséssé, pixelessé válik, gyakran széteső benyomást kelt, a kontrasztosabb képrészek mentén ilyenkor vékony, vonalszerű aurák, vagy kontrasztvonalak jelennek meg. Ne élesíts túl!
A harmadik tény, amit szeretnék leszögezni, hogy az utóélesítés kíméletlenül előhozza zajt. Mindig és kivétel nélkül. A félreértések elkerülése végett, az utóélesítés nem generál új zajt, hanem a már amúgy is meglevő zajt erősíti föl. Ha a kép eleve "zajtalan" volt, akkor valószínűleg nem lesz ebből gond, hisz nincs minek fölerősödnie. (Bár valamennyi zaj mindig van, legfeljebb nem látható.) Ha viszont az eredeti képen látszott zaj, akkor az erősödni fog. Minél nagyobb az utóélesítés mértéke, annál jobban erősödik föl a zaj. Tehát nem árt, ha rendelkezel valami jóféle zajszűréssel arra az esetre, ha a zaj zavaró mértékűre erősödne.
A Photoshop több módszert is kínál az utóélesítésre. Ilyenek az ún. Unsharp Mask (életlen maszk) illetve a Smart Sharpen (szelektív élesítés vagy intelligens élesítés) néven futó opciók. Mindkettő a szűrők menüpontból érhető el. A csuszkák állítgatásával mindkét esetben látványos eredmény érhető el.
Itt azonban nem ezekről szeretnék szólni, hanem egy harmadik módszerről, a szelektív élesítésről. Ez az egyes képrészek eltérő mértékű (szükség szerinti) élesítését jelenti. Nekem ez a kedvencem. Ez sem nehéz, azonban időigényesebb a fentieknél, viszont sokkal szebb eredményt ad.
Nem árt tudni, hogy egy kép különböző részletei más-más mértékű utóélesítést kívánnak. Ezért van az, hogy egyetlen kattintással általában nem érhető el kifogástalan eredmény. Mikor a kép egyik részletén pont tökéletes az utóélesítés, akkor egy másik részlet lehet még életlen, vagy épp már túlélesített. Pl. a felhőtlen kék ég, a lombozat nélküli fa ágas-bogas ábrázata, a makrók által kedvelt mosott háttér, a ködös, párás képrészletek, vagy tájképeknél az ég és a föld találkozási vonala gyakorlatilag soha semmilyen utóélesítést nem kíván. Viszonylag kevés utóélesítést kívánnak pl. a fák, bokrok lombkoronái, tájképeknél az erdős hegyoldalak, vagy füves mezők, előterek. Viszont erősebb utóélesítéssel mutatnak jól a felhők, a vízfelszín finom hullámfodrai, a részletgazdag, jól fókuszált makrók főtémái, vagy az épületek homlokzati részei (nem a külső épületszegélyek).
Ahhoz, hogy a kép élesíteni kívánt részei a nekik megfelelő mértékben kerüljenek utóélesítésre, illetve, hogy az élesíteni nem kívánt részek érintetlenül maradjanak, a szelektív élesítést kell használni.
Így csináld:
1. Végezz el minden szükségesnek vélt utómunkát, retusálás, színek, kontraszt, expozíció, vágás, stb.
2. Méretezd le a képet a kívánt nagyságúra (azaz állítsd be a feltöltéskor kívánt oldalhosszakat). De ne tömörítsd még!! Fontos, hogy a leméretezett képet eredeti méretben, 100 %-os nagyításban nézd a monitoron. Ezen ne is változtass a munkafolyamat során, hiszen a feltöltés után is így fog megjelenni, a nézők is így fogják látni.
3. Készíts rétegmásolatot a képről! Legtöbbször elegendő egyetlen réteg, nem kell túlbonyolítani. Persze ha kell, több rétegmásolatot is létrehozhatsz. Annyi rétegmásolatra lesz szükséged, ahány eltérő mértékű utóélesítést szeretnél a kép egészén alkalmazni. Ha csak egyet, akkor egy, ha többet, akkor több.
Ha több rétegmásolattal dolgozol mindegyiken egy-egy eltérő mértékű utóélesítést hajtasz majd végre. Célszerű a rétegeket aszerint elnevezni, hogy melyik képrészletet akarod élesíteni általuk. (Pl. lombkorona, felhők, mező, víz, szirom, stb. Ennyi persze nem kell, két réteg általában bőven elég, egy az erősebb, egy a gyengébb utóélesítés céljára.)
A legalsó eredeti réteg automatikusan a háttér vagy háttérszín (Backround) néven fut majd. Ezt hagyd érintetlenül! Mindig a rétegen dolgozz, a háttérhez ne nyúlj! Ha valamit végérvényesen elrontasz, csak a réteget kell törölni, s az eredetiről pedig készíthetsz egy újabb réteget. Az egyszerűség kedvéért legyen most csak egy réteg.
4. Válaszd a menüből a következőt: filter/sharpen/sharpen (szűrők/élesítés/élesítés). Ennek hatására jó alapos élesítést kap a réteg. A látvány most még valószínűleg nem lesz szép, mert minden bizonnyal túlélesedik. De ez most nem baj, bármilyen furcsa, jelenleg épp ez a szándékunk, egy túlélesített réteg létrehozása. Ha azonban véletlenül pont jó lesz, akkor szerencséd van, elkészültél. De ez ritkán fordul elő. Még ritkább eset, hogy még mindig életlennek találod a látványt. Ha így van, vond vissza az élesítés parancsot, és helyette ugyanebből a menüből a Sharpen More (további élesítés vagy erősebb élesítés) opciót válaszd. Ez aztán brutális módon túlélezi a képet. Azonban ezt csak végső esetben ajánlom. Tekintve, hogy már leméretezés után vagyunk, az egyszerű élesítés paranccsal is bőven elérhető a túlélesítés.
5. Most finomítsd tökéletesre a túlélesített réteget! A réteg neve fölött találsz egy csúszkát Opacity (átlátszóság, vagy fedettség) névvel. Alaphelyzetben az értéke 100 %, vagyis a réteg teljesen átlátszatlan, maximálisan takarja az alatta levő eredeti hátteret. A csúszka mozgatásával csökkentsd a százalékos értéket tetszés szerint. Ezáltal az élesített réteg egyre átlátszóbbá válik és egyre nagyobb arányban tűnik át az alatta fekvő módosítatlan (élesítetlen) eredeti háttér. Minél átlátszóbbra állítod a réteget, annál kevésbé fog érvényesülni az élesítés hatása, mígnem megtalálod azt a helyzetet, amikor a túlélesítés megszűnik, s tökéletesen éles lesz az élesíteni kívánt képrészlet.
A réteg neve fölött van egy másik csúszka is Fill (kitöltés) névvel. Ennek kicsit más az alapfunkciója De esetünkben ez is használható, együtt mozgatva a másikkal még finomabb, még pontosabb élesség beállítás érhető el.
6. Töröld le a réteg fölösleges részeit! Értsd: Ha az egész képen csak egy virágot akartál utóélesíteni, akkor a többi részén (pl. a mosott háttéren) fölösleges. Vagy, ha csak a felhőket, esetleg a víz hullámfodrait szeretnéd utóélesíteni, akkor az ezen kívüli képrészeken fölösleges a beavatkozás (a zaj erősítése). Töröld le továbbá, az esetlegesen még mindig túl éles képrészleteket, pl. a kontúrosodott faágakat, a horizontvonalat, éleket, stb.
A radír eszközzel, megfelelő ecsetméretet és peremet választva könnyen törölhetsz. De megoldhatod kijelöléssel és a „delete” gomb használatával is. A módszer lényege, hogy a törölt részek helyén az eredeti élesítetlen háttér fog látszódni, kikandikálni. Ettől válik szelektívvé az élesítés, mert csak ott marad meg, amit nem törölsz.
7. Ha van még olyan részlet a képen, amely számára nem megfelelő azaz utóélesítés, amit alkalmaztál, akkor ugorj vissza a 3. pontra, hozz létre egy további réteget és ismételd meg a többi lépést is. Eközben célszerű kikapcsolni az előzőleg élesített réteg láthatóságát, hogy az ne zavarjon.
8. Ha kell, szűrj zajt. Azon a rétegen szűrd, amelyiken szükséges. Ezáltal a zajszűrés is szelektívvé válik, mert csak arra képrészletre lesz hatással, amelyiknek a rétegén alkalmazod. (Pl. makró esetében célszerű megoldás, hogy a háttéren szűröd a zajt. Az élesített rétegen, ahol a főtéma is van nem szűrsz, ha nem muszáj.)
9. Egyesítsd rétegeket! Menü: Layer/Merge Down (réteg/rétegek egyesítése) Ez minden réteget egyesít. Vagy, Layer/Merge Visible (réteg/ láthatók egyesítése). Ez csak azokat a rétegeket egyesíti, amelyeknek be van kapcsolva a láthatósága.
10. Tömörítsd a képet a feltöltési limitre.
Ha nem tudod, hogy valamelyik pontot hogyan kell megcsinálni, vagy egyéb kérdés van, tedd föl.
Szia, Köszönöm a válaszod, használok PS-t, de nagyon kezdetleges fokon, bármilyen leírást szívesen fogadok, mert nagyon szeretném megtanulni, illetve kiegészíteni a tudást. Ha nem gond, akkor küld el. Sajnos technikai tudásom sem teljes, a fotózás alkalmával a gépen a mérési módot több mezősre állítottam, csak találgatni tudok, hogy miért nem lett teljesen éles az egész kép, de azért sokat tanulok az oldalról, mert a véleményezéseket általában elolvasom, és ha igyekszem tanulni belőle. Üdv.
Ha PS-t használsz, tudok küldeni egy leírást, hogyan kell.
De valóban nem erre gondoltam, hanem, hogy élesen legyen lefotózva. A tükörkép életlenségén valószínűleg nem lehet utólagosan javítani, mert eleve életlen - legalábbis innen nézve.
Szia, Köszönöm, hogy véleményezted a fotómat, örülök, hogy tetszik a ff kidolgozás, sajnos utólagosan technikailag élesíteni már nem tudtam, bár jó lenne, ha tudnám hogy hogyan, de lehet hogy nem erre gondoltál. Üdv.
A precízen szimmetrikus kompozíció mindig hatásos, most is nagy előnye a képnek. Tetszik a ff kidolgozása is. Szerintem még jobb lehetne, ha megoldanád, hogy a tükörkép is éles legyen.
További szép fotonokat!
Tényleg érdemes "nagyítóval" végigmenni rajta, mert a saját fotón a legnehezebb észrevenni a hibákat. Írod, hogy vízlágyító golyó, ebből is látszik, hogy nem kell messzire menni egy jó fotóért. :)
Szia Tamás, Köszönöm az értékelést, örülök, hogy az apróságok ellenére jónak találtad a felvételt. A tárgy elhelyezésénél talán egy picit állítottam az egyenletes háttér miatt. (Háttér az ablak, szép zöld övezettel), de lehet, hogy a kamerát fordítottam arrébb, már nem tudom biztosan. Színesben a "sötét" háttér a szépen elmosott zöldes háttér, fekete fehér háttéren viszont nem vettem észre a foltosodást, de legközelebb nagyítóval fogom körülpásztázni az ilyen jellegű fotót.
A kis gumó, pedig ökomag, vízlágyító golyó. Valamit kerestem a párom szerszámos szekrényében és megakadt a szemem ezen a golyócskán, megtetszett a színe és a formája, így adott ötletet a fotózáshoz. Üdv.Ili
Szia, Köszönöm az értékelést, egyébként ez a valami talán nem olyan ismert, ez egy vízlágyító golyó, ökomagnak hívják, mosógéphez, mosogatógépekhez vízkőmentesítésére használják. Üdv.
Nagyon jó, hogy ezt így lefotóztad, mutatós az összkép, gratulálok ehhez a remek ötlethez. Szép lett a megvilágítása a kis gömböknek, igazán árnyalatgazdag. Egy pár apróságot látok csak, ami a nem teljes precizitásra utal. Az asztal (?) vége vízszintes, ez rendben is van, viszont a tárgyat kicsit ferdén helyezted, talán ezért tűnik úgy, mintha jobbra dőlne. A sötét háttered maszatos lett, világos folt van rajta. Még egy kis apróság, az illesztési hézagokat vagy klónecsettel, vagy helyi javító ecsettel, de lehetne javítani. A tükörkép jobb felső részén is mintha lenne kis maszat, tudom nem könnyű ilyen területeken javítgatni, de érdemes bőséges nagyításnál végezni az átmenetek szép megtartásához. Mi ez a kis gumó? Saját ötlet volt? Mert akkor külön elismerésem, a kis apróságoktól eltekintve az összkép nagyon megnyerő számomra.