|
#2 Írta: AndOr
2012.06.09 08:41:51
1349
19
Pöpec szép színek, hullámfodrok, szinte egyben ég és víz...
A móló szépen kanyarodik a képbe, az épület színével húzva magára a figyelmet.
/*
De a kép szépsége mellett - ha nem baj - nagyra értékelem Bringás hozzászólását, olvashattam, hisz publikus, és remélem, hogy még sokan olvassák.
*/
*
|
|
|
#1 Írta: Bringás
2012.06.08 16:34:40
28277
1150
Köszönöm Mária a megtisztelő ajánlást!
A rekesszel kapcsolatban itt most nehéz helyzetbe hoztál, mert nem adtad meg az objektív típusát, így csak általánosságokat tudok írni…
Amit ugyebár mindenki tud: a rekesz szűkítése növeli a mélységélességet, a tágítása viszont csökkenti azt.
Amit viszont csak kevesen tudnak: a mélységélesség nagyságát befolyásoló beállítások közül a rekesz bír a legkisebb hatással. Létezik két másik beállítás, melyek sokkal drámaibb, erősebb hatással vannak a mélységélességre. Ezek a tárgytávolság és az objektív gyújtótávolsága (zoom mértéke). Előbbi egyenes-, utóbbi fordított arányban áll a mélységélesség nagyságával.
Igen ám, de e két paraméter megváltoztatása magát a kompozíciót is megváltoztatja. Így aztán ezen paraméterek használata a kívánt mélységélesség elérése érdekében meglehetősen nagy átgondoltságot, tudatosságot kíván. Tekintve, hogy sokkal könnyebb és egyszerűbb megoldás állítgatni a rekeszt, ezért aztán az amatőrök többsége csak a blendével foglalkozik, a másik kettőt soha nem alkalmazza, és idővel azt is elfelejti, hogy léteznek.
Van itt egy másik dolog a blendéről, amit szintén kevesen tudnak. Mégpedig az, hogy a legtöbb objektív, akkor adja a legszebb rajzú, legélesebb képet, amikor a rekeszbeállítás értéke két fényértékkel szűkebb, mint az adott objektív legtágabb blendenyílása. Például egy f/2.8 fényerejű objektív f/5.6 rekesznél adja a legszebb képet. Egy f/5.6 fényerejű lencse pedig f/11 rekesznél produkálja a legszebbet.
Ez a "szabály" persze nem érvényes minden egyes objektívre, csak egy afféle általános megközelítés. Szintén általánosságban elmondható, hogy a rekesz további szűkítésével a rajzolat minősége rohamosan csökken. Egy több milliós, méregdrága optika a legkedvezőtlenebb rekeszbeállítása mellett gyengébb képet fog adni, mint az egyszerű kit obi, ha azt viszont a legszebb rajzolatot biztosító blendeállásánál használjuk. A tapasztalatod majd megmondja, hogy a te objektíved, melyik blendéknél teljesít a csúcson és melyiknél válik "gagyivá". (Erre nézve persze bújhatod az objektív teszteket is.)
Ha már megkérdeztél, személy szerint azon a véleményen vagyok, hogy nem azért adtam pénzt az objektívemért, hogy aztán ne használjam ki annak lehetőségeit maximálisan. Így tehát minden egyes lencsémet igyekszem olyan rekeszbeállítással használni, ahol az adott optika a legszebben teljesít. Mindig így teszek, ha olyan fotós helyzetben vagyok, hogy ezt megengedhetem magamnak.
Persze ha az adott kép kifejezetten szűk blendét kíván (pl. a hosszabb zár miatt a vízesések fotózásakor, vagy nagyobb mélységélesség céljából, ha a tárgytávolsággal és a gyutávval nem lehet operálni) akkor természetesen nem a legszebb rajzot biztosító blendét fogom használni, hanem azt, amit a fotó megkíván. Így teszek akkor is, ha a kép épp ellenkezőleg, kifejezetten tág rekeszt kíván. Ugyanakkor egy tájképnél, mint pl. ez is, a széleslátó optika kis gyújtótávolságának és a nagyobb tárgytávolságnak köszönhetően a kép előterétől a végtelenig minden éles lesz. Ilyenkor egyértelműen a legszebb rajzot biztosító blendét alkalmazom.
A fotóim 90 %-a a rekesz fontossága miatt (a fentiek figyelembe vételével) rekeszelőválasztásos (A) módban készül. Természetesen szigorúan ISO 100 mellett. Ha ehhez kevés a fény, akkor is így teszek. Tudod, „az állvány a fotós legjobb barátja…” Csak akkor tekintek el a rekesz előzetes megválasztásától, ha valamiért a záridő fontosabbá válik.
A fenti képet is ezek figyelembevételével készítettem volna. Az f/18 ide sok, igazán semmi sem indokolja. Persze az ide feltöltött, leméretezett képen talán nem látszik, de az eredeti kép biztos szebb lett volna az objektív legszebb rajzot biztosító blendeállásánál. A kép színvilága szép, de nagyon hiányzik róla a fény. Van egy "pajzán" mondás, de ne áruld el senkinek, hogy tőlem tudod: „A tájkép fény nélkül olyan, mint a szex társ nélkül”. Meg lehet csinálni, de nem az igazi:)) A horizontot jól helyezted. Kár, hogy nem járt arra egy menetrend szerinti sétahajó, az feldobná a fotót.
További szép fotonokat!
*
|
|