Éreztem, hogy ez lesz a válasz, de gondoltam, megkérdezem. :)
Igen, a többnyire statikus témák miatt nagyon rá vagyunk állva a rekesz előválasztásra. A megszokás. Magamon ugyanezt tapasztaltam, mikor egy bizonyos záridőre volt szükségem. Tekergettem a rekeszt a megfelelő záridőhöz, ahelyett, hogy beállítottam volna az időt.
A felvetés jogos.
Valójában eszembe sem jutott a dolog, nem nagyon szoktam használni záridő-előválasztó módot (kivéve pl. most Forma 1-es svenknél), illetve a kellően szűk rekesz lebegett a szemem előtt, hogy azt állítsam 7-8-9 körülire a megfelelő élesség végett, és ez a rekesz iso400-hoz szinte kivétel nélkül megfelelő záridőket adott.
Így utólag gyanítom, hogy az általad javasolt mód használata lett volna helyes.
Jó kis leírás és nagyon hasznos. Köszönjük, hogy megosztottad a tapasztalataidat!
Egy kérdés vetődött fel bennem ennek kapcsán: ha elsődleges prioritás volt a fix, gyors záridő, akkor miért nem S módot használtál? Hiszen pont ezért van.
Megérkezéskor érdemes először a repülők pályáját betanulni, hogy tudja az ember, mire számíthat, ez egyébként könnyen megy, nem bonyolult az útvonal.
A helyszínt, nézőpontot többnyire próbáltam változtatni egy-egy repülő bemutatója után, keresve az érdekes nézőpontokat.
Végig telével (70-300) fotóztam, néha kevés volt a 300, egy 100-400 lenne asszem ideális.
Nagyon rövid záridőre volt szükség, a bemozdulás elkerülésére, szikrázó napsütés volt, rekeszelőválasztó módban (A), iso400-on lőttem 8 körüli rekesszel, mátrix fényméréssel, -2/3 expó kompenzációval, ez a beállítás mindig megfelelően rövid záridőt dobott. Kb. 1/1600-nál hosszabb záridőnél volt esély a bemozdulásra (persze a repülő hozzánk viszonyított irányától is függ), egyedül svenkelésnél használtam hosszabb záridőt.
„Fix” fókuszt használtam, belőttem, hogy nagyjából merre száll el a gép, aztán ráfókuszáltam többnyire a bójára. A nagy tárgytávolság miatt nem okozott gondot. Közelképeknél talán a követő fókusz használata a helyes, én azért nem használtam, mert összezavart volna, illetve nem éreztem szükségét.
Tömeg nem volt a parton, kényelmesen lehetett sétálni, a jobb helyekhez is oda lehetett férni kis ügyességgel. Az egész partszakasz körbe van véve ráccsal, kb. 2m magas, a gép átfér rajta, de mozgó témát ezen keresztül fényképezni nem lehet, ezért érdemes valami magaslati pontot keresni, de van bőven. A Margit hídról jól látni mindenfelé, ott voltam a legtöbbet.
Ha nagy fókusztávolsággal készítettem közelképeket, mondjuk a bóják közti átrepülés pillanatáról, úgy elég sok rontott lett, mivel nehéz elkapni a jó pillanatot a keresőn keresztül, ezért ott szerintem elgondolkodtató lehet állvány és távkioldó használata. Vagy két szemmel fotózunk, annyira ez sem volt hatékony nálam.
Hőség ellen sapka, fehér ruha, naptej, víz és napszemüveg. :D
A hídról nem tudok magasabbról fényképezni, de pár századmásodperccel tényleg jobb lett volna kattintani, de majd legközelebb. :) Örülök, hogy tetszik a hibáival együtt.
Ej de jól elkapott pillanat ez, és még a helyszíni hangulatot is közvetíti a nézőnek. Ezért is sajnálom, hogy nem tudtál egy picit magasabbról fényképezni, azt hiszem egy pár centi már elég lett volna, hogy a nézők feje ne takarjon bele a szárnyba. Igen tetszik a kompozícióban az ég hiánya, egyrészt mert repülős fotókon ez kuriózum, másrészt pedig azért, mert jelen esetben úgyis vacak lett volna. A füst igen jó képi elem, szépen rajzolja a mozgást. Ennél a képnél egyáltalán nem zavaró, hogy a téma kifelé megy és nincs előtte elég tér. Nekem az ernyő is bejövős képi elem.
További szép fotonokat!
Szia!
Én igazat adok Ilinek és Gergőnek is klasszikus értelemben a fotó "hibáiban", de riport fotónál talán az íze, zamata hangulata lenne más ha "minden a helyén" . Számomra közvetíti a hangulatot, gratulálok!
Jó pillanat, de sajnos nem tökéletes szerintem. A fejbe belógó szárny nagyon zavaró, engem nem hagy nyugodni. Teljesen egyetértek Ilivel ezen a téren, és kissé az is fura, hogy a gép kifelé száll a képből. Egyszerűen nekem ez így nem kerek, tudom egy riport fotónál más a követelmény, de valahogy nekem ez így nem áll össze egy kerek történetté.
Most hasonlóan vagyunk szerintem, mint Te az én hdr-es képemnél :)
Hát ezen a képen van minden. Kissé még zsúfoltnak is tűnik, mégis így áll össze egy igazi egységgé. Hűen tükrözi a repülősnapok jellegét. A repülöt ilyen élesen elkapni igen dícséretes dolog. Az ernyős férfi nagyon szépen megbontja a nézősereg egységét. Nekem tetszik!
Ha van kedved, írhatsz a tapasztalatokról, a munka módszerről. Követő fókusz, vagy fixen belőtted valahová és vártad, hogy berepüljön a gép, vagy bármit amit megosztanál és tanulhatunk belőle.
Köszönöm szépen Gyula! Nem egyszerű feladat, mert tényleg nagyon gyorsak a röpüllők, ezelőttig pedig nudli, azaz nulla tapasztalatom volt az ennyire gyors mozgás fotózásában, de majd gyakorlom, ha lesz lehetőség. Örülök, hogy tetszik.
Szia Tamás! Szép kis forduló lehetett, érzem a füstszagot. Mivel riport fotó, helyükön vannak az emberek is. Amúgy érdekes a kompó, mivel úgy szoktuk meg, hogy a haladás irányába nagyobb a tér, itt pedig nem ezt látjuk. Mégis a füst által jól érzékeljük a fordulót, és természetesnek tűnik, hogy a fejünket sem könnyű a gép után kapni, nemhogy a még a fényképezőgépet is. Egyszóval én nem hiányolom a teret bal oldalon. Üdv, Gyula
Szia Tamás, Szinte forr a levegő a hőségtől, ezt érzékelem a kép láttán. Jól mutatnak az elmosódott alakok, akik figyelik a jelenséget. Szerkesztését jónak találom, de kár hogy a repülő szárnyába az egyik nézelődő feje belelóg, bár tudom, hogy igen nehéz feladat a sok bámészkodó emberek között fotózni. A repülő füst csíkja egy kissé elmosódott, de mint elkapott pillanat tetszetős. Üdv.Ili