Kedves fotóstársam, egy legendás magyar mozdonyt látsz! Ha a képen kívül többre is kíváncsi vagy, az #1 hsz. alatt sok érdekességet olvashatsz róla. Nem fogod megbánni:)
Köszönöm az elismerést, örülök, hogy mind látványban, mind szellemben elnyerte a tetszésed! Köszönöm a jókívánságokat is, legyen számodra is békés a Karácsony ünnepe, s boldog az új esztendő!
Szia Csaba! Szuper fotó és a leírás is nagyon jó. Gratulálok a hét képéhez!
Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet kívánok, Neked és Szeretteidnek! István
Gyönyörű a mozdony és a róla készült fotó is nagyon tetszik. Jól komponált, részletgazdag felvétel, csak úgy, mint a többi. Kihagyhatatlan darabja a sorozatodnak, gratulálok!
Ilyen ismertető olvastán egyrészt büszkeség tölti el az embert, hogy miket tudtunk anno (nem véletlenül kedvenc korszakom a "boldog békeidők" évei), másrészt elszomorító, hogy két világégés mivé sorvasztotta a hajdan volt dicsőséget....
A fotó, az ismertető egyaránt tanári:-))
Köszönet érte....
Szép fényeket!
Minden képpen szakítok időt és elmegyek.A vonatos felvételeid már kedvet csináltak, de még nem jutottam el.
Nagy platánfák és fenyőfák alatt vannak, de megpróbálom.Mikor utoljára láttam kb.5 éve sajnos már akkor elég romos volt.Igaz csak a 424-re emlékszem vissza.
1980 körül állították oda tudom, mert az iskolám szemben volt Én az ablak mellett ültem és jobban érdekelt mint a matek óra:))
Nem megmondtam:))
Amúgy ezt csak Neked mondom, nem hittem volna, hogy az Oly ilyet is tud. Mármint, hogy ez nem HDR, ilyen fényviszonyok közt… a többiből mind kénytelen voltam azt csinálni. Köszönöm a véleményt, igazán örülök, hogy elnyerte a tetszésed!
Meg, és csapkod még majdnem mindennap:)
Igen, balról szerintem is egy kicsit szűk, majd ha legközelebb arra járok, igyekszem javítani. Bizony, a 424-es a csúcs a hazai gőzösök közt, a legtöbb ember kedvence. Azonban fiatalabb járgány, azokat csak 14 évvel ez után kezdték gyártani. Ha a 424-es a kedvenced, akkor nézd meg ezt:
A könyvírást azt háromszor is meggondolom, mert kettőt már írtam, de egyik sem lett kiadva:) Köszönöm az értékelést, őszintén örülök, hogy ez a véleményed!
Ha jól csal az emlékezetem, talán valahol Kanizsán van egy külsőleg helyreállított 301-es?? Köszönöm az értékelést örülök, hogy mind látványban, mind szellemben elnyerte a tetszésed!
Nagyszerü tájékoztatót adtál erről a fürge paripáról.Kár,hogy ilyen állapotban van,de így vigyáznk dicső múltunkra.No,de majd ezután!!A fotó is nagyon rendben van.Gratula.
Hát Bringás, fantasztikus kép, méltó darabja a sorozatnak. Továbbá nagyon köszönöm a hosszú és érdekes leírást, amit adtál. Nem is tudok mást mondani. :) Szép fényeket!
Jók ezek a mozdonyos képeid! Az természetes, hogy technikailag rendben vannak, ezt megszoktuk, de jó maga az ötlet is , és nagyszerű, koherens az egész sorozat.
Szia Bringás...elnézve a számtalan vasúttal kapcsolatos képedet...úgy érzem van valami kötődésed a vasúthoz...várjál...ne segíts kitalálom...ööö...mozdonyvezető vagy...! :)))
Most, hogy végigolvastam a leírást is, sajnálom, hogy ócskavasnak tituláltam (pedig ebben a formájában már tényleg az) ezt a hőskori nyugdíjast. A vasútnál dolgoztam én is elég sokáig vasútépítőként, és csodáltam a mozdonyokat, nekem a 424-es sorozat volt a kedvencem, ami annak idején a Párizsi világkiállításon nagydíjat nyert.
Szép fényeket!
Milyen jó pénzt adnának ezért a sok ócskavasért a MÉH-ben!!! Úgy látom, a mozdony füstje téged is megcsapott, Bringás, de a szemed nem bántotta, mert ezt is jól láttad meg, és vetted fel. A baloldal azért egy kicsit szűk lett, kár, hogy a szerkocsi nem fért bele. Üdv.
A memoár már magában ötöst érdemel,élvezettel és kicsit szomorú szívvel olvastam . A fotó már szót sem érdemel,mert tökéletes,nincs mit elemezni rajta ,remekül kiegészíti a sztorit. Nem akarsz egy könyvet írni ezekkel a fotókkal ilusztrálva? Megvenném !
Köszönjük az ismertető! Érdekes írás! Erős gépezet lehetett, az ilyen bivaly gépeknek nagy csodálója vagyok! Amilyen erőt ezek képesek voltak leadni arra ma semmi se képes! Na meg ezek még anyagból voltak!
Szia Bringás!
Nagypapám vasutas volt, sokszor kisétáltunk az állomásra a restiben "leihattam" a korsó tetején lévő habot :) és persze rengeteget mesélt a vasútról. Nagy örömmel olvastam az írásodat!
Jaaaa! a kép? az remek! :) Grat!
Üdv,
Pepe
A MÁV 301-es sorozatú gőzöse építésének idején Európa elismerten legerősebb és legszebb gyorsvonati mozdonya volt. Tömege erőt és gyorsaságot, formája kifinomult ízlést sugárzott. Vastestét arányos formája, elegáns vonalvezetése, ízléses díszítése és a milliónyi szegecselés tette oly lenyűgözővé. Eleganciáját növelte az ék alakú védház és a kúpos füstszekrényajtó, melyek erről a mozdonyról sajnos már hiányoznak. A legszebb gyártású gőzmozdonyok egyikeként, minden idők legrangosabb vonatán, a híres Orient-expressz élén is látható volt.
A 301-esek amerikai neve „Pacific” volt, mely alapján itthon röviden csak Pacinak becézték ezt a sorozatot. Mi tagadás, illő név egy vasparipának.
Paci meglehetősen nagy és erős ló volt. 21,8 m hosszával és 85 t súlyával 100 km/h végsebességre volt képes, és ekkor elhúzta a 340 tonnát. Ha viszont 1000 tonnát akasztottak mögé, akkor is tudott 50 km/h-t. Ehhez persze szükség volt a kazánban uralkodó hatalmas, 16 bar-os gőznyomásra és a magával hurcolt 8 t szén-, valamint 23 m3 vízkészletre.
A Paciból 1911 és 1914 közt összesen 22 db készült. A további mozdonyok építését a háború alatt fellépő alkatrész-, illetve vörösrézhiány miatt kellett beszüntetni.
A vesztes világháború, illetve a tanácsköztársaság bukását követő román megszállás során a 301-es sorozatú mozdonyok nagy része a határokon túlra, Romániába került. Csak 7 db maradt MÁV tulajdonban.
A következő világégés során ideig-óráig visszaszereztünk jó néhány mozdonyt, melyek később szovjet hadizsákmánnyá lettek. A jóvátétel lezárása után végül csak 5 db 301-ese maradt az országnak.
A legfájóbb veszteség azonban a két világháború között, 1931. szeptember 13-án 0 óra 14 perckor történt. Ekkor robbantotta föl Matuska Szilveszter a biatorbágyi viaduktot a csaknem 100 km/h sebességgel száguldó Wiener Walzer nemzetközi éjszakai expresszvonat alatt. A tragédiának 22 halálos áldozata és 17 sebesültje volt.
Matuska kb. 1,5-2 kg tömegű robbanóanyagot használt, amit előre a helyszínre vitt. Tévesen él a köztudatban, hogy a pokolgép az áthaladó mozdony alatt robbant fel. A detonáció gyorsvonat második és harmadik kocsijának áthaladása között, a sín terheletlen állapotában következett be. A megszakadt vágányról a mozdony és az első hat vagon a mélybe zuhant. Ezek között egy poggyász-, egy háló-, valamint négy személykocsi volt. A szétszakadt vonat többi kocsija sértetlenül a vágányon maradt. A halottak között volt a mozdony vezetője és a fűtő is. A földet érő mozdony gőzkazánja azonnal felrobbant, megsemmisítve a legelső Pacit, a 301-001 pályaszámú prototípust. A roncsok alatt a mozdonyvezető holttestét úgy találták meg, hogy keze a fék fogantyúját szorította. A kézfejét úgy kellett lefejteni a fékkarról. Bebizonyosodott, hogy a kisiklást észlelte, s azonnal lefékezte a vonatot. Ennek köszönhető, hogy a szerelvény hátsó kocsijai a vágányon maradtak. A sors fintora, hogy nem is ő lett volna aznap szolgálatban. Egy kollégája kérésére cserélte el a műszakot. Kiderült az is, hogy Matuska Szilveszter az utolsó pillanatig nem tudta, hogy gyorsvonatot fog felrobbantani. A menetrend szerint a bécsi gyors előtt 15 perccel egy tehervonatnak kellett volna áthaladnia. A merénylet éjszakáján azonban a tehervonat késett, s előre engedték a gyorsvonatot.
A helyszínen megtalálták Matuska levelét, amely a kommunistákra terelte a gyanút. A nyomozás során azonban kiderült, hogy nem a kommunisták, hanem az őrült bécsi kereskedő, feltaláló és gyáros követte el a bűncselekményt. Megállapítást nyert, hogy egy korábbi németországi és egy ausztriai vasúti robbantásnak is ő volt a tettese. Matuskát ezért először halálra, majd kormányzói kegyelemmel életfogytiglani fegyházra ítélték, amelyet a Váci fegyintézetben kellett letöltenie. Azonban 1944 végén, amikor a orosz csapatok Vácra érkeztek, a börtön néhány órára gazdátlan maradt, s a zűrzavarban Matuska Szilveszter megszökött és nyomtalanul eltűnt. További sorsa nem ismert.
Az utolsó Pacit 1968-ban selejteztük. Szolgált 57 évet. Idén lett 100 éves, sajnos meglátszik rajta a kor.